Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


oktatas:grafika:3d_modellezes:blender

< 3D modellezés

Blender

Alapok

Nézetek

A 3D modellező programokban többféle nézetet állíthatunk be. Elölnézet, felülnézet, oldalnézet, kamera nézet.

Nézetek beállításának billentyűkombinációi:

  • Num 1 – előnézet
  • Num 3 – jobb oldali nézet
  • Num 7 – felülnézet
  • 15 fokos lépésekkel elforgatható
    • 2, 8, 4, 6
  • Num 0 – kameranézet
  • Ctrl + Num 1 - Hátulnézet
  • Ctrl + Num 3 - Oldalnézet
  • Ctrl + Num 7 - Alulnézet
  • Num 5 Váltás ortografikus és perspektívikus nézet között

Nagyítás

Közelítés és távolítás vagy nagyítás és kicsinyítés

  • + – Nagyítás
  • - – Kicsinyítés

Kényelmesebben elérhető a középső egérgomb görgetésével a funkció.

Körbejárás

A tárgy/tárgyak körbejárása a középső egérgomb nyomva tartása mellett lehetséges, egérhúzással.

A tér eltolása oldalra a Shift + középső egérgombbal lehetséges. A tér eltolása függőlegesen a Ctrl + középső egérgombbal lehetséges.

Szerkesztő mód

A Blender alapból Objektum módban indul el. Szerkesztő módba kapcsolhatunk a „Tab” billentyű lenyomásával.

Szerkesztő módban az objektum minden sarokpontja ki van jelölve. A kijelölést a „A” billentyűvel vehetjük le, vagy tehetjük vissza az összesre.

Ha szeretnénk egy csoportot kijelölni, akkor vegyük előbb le a kijelölést az „A” billentyűvel, majd jelezzük a Blender számár, hogy több pontot szeretnénk kijelölni. Ezt a „B” billentyűvel tehetjük meg. Ekkor bal egér gombbal kijelölhetjük az egészet.

Billentyű kombinációk

Ctrl + U Nézetek mentése
Num 1 Előnézet
Num 3 Jobb oldali nézet
Num 7 Felülnézet
Ctrl + Num 1 Hátul nézet
Ctrl + Num 3 Bal oldali nézet
Ctrl + Num 7 Hátul nézet
Num 5 Váltás ortogonális és perspektívikus nézet között
Num 0 Kamera nézet
8-2 és 4-6 Nézet forgatása
A Minden kijelölése vagy Minden kijelölés megszüntetése
B Kijelölés gumikerettel (bal egérgomb)
B-B Kijelölés köralakban
C Kurzor a nézet közepére
Shift + C Mindent megjelenít
Szóköz Főmenü
G Eltolás
R Forgatás
S Átméretezése
S, majd X vagy Y Tükrözés
Shift + D Másolat
Jobb egérgomb Kijelölés
Shift + Jobb egérgomb Összeadó kijelölés
Ctrl+Szóköz Gizmó eltüntetése/megjelenítése
Delte Objektum törlése
Num5 Ortografikus és perspektívikus koordinátarendszer között váltás
Num1 Elölnézet
Num3 Oldalnézet
Num7 Felülnézet
A Minden kijelöl vagy semmit
E Kijelölés másolása, a kijelöléssel összekötve
Ctrl + Z Visszavonás
G Csúcspont mozgatása
R Forgatás
R majd Z Forgatás a Z tengely körül
R majd X Forgatás az X tengely körül
R majd Y Forgatás az Y tengely körül
Ctrl + egérmozgás Mozgatás közben egységenként mozgat
Shift + S Igazítás valamihez
Rajzolás
D nyomva tartva + LMB Rajzolás
D nyomva tartva + RMB Törlés
Ctrl+D nyomva tartva + LMB Vonal rajzolása
Ctrl+D nyomva tarva + RMB Több vonal rajzolása
Bézier görbék
V Sarokpont megváltoztatása
Ablakok
T Eszköztár ablak ki/be
N Tulajdonságok ablak ki/be

A síkbeli alakzat kiterjesztés

Rajzolok egy síkbeli alakzatot. Pl.: Add → Curve → Bezier Circle

Poly gombbal szögletesebbre hozom az alakzatot.

Tárgyszerkesztő módban → Alt + C (a körvonalat sík felületté alakítom)

Pontszerkesztőmódba kapcsolok elől vagy oldal nézet, majd E billentyű, és felhúzom a kék nyíllal.

Blender leírások linkek

oktatas/grafika/3d_modellezes/blender.txt · Utolsó módosítás: 2020/08/20 19:45 szerkesztette: admin