A 3D modellező programokban többféle nézetet állíthatunk be. Elölnézet, felülnézet, oldalnézet, kamera nézet.
Nézetek beállításának billentyűkombinációi:
Közelítés és távolítás vagy nagyítás és kicsinyítés
Kényelmesebben elérhető a középső egérgomb görgetésével a funkció.
A tárgy/tárgyak körbejárása a középső egérgomb nyomva tartása mellett lehetséges, egérhúzással.
A tér eltolása oldalra a Shift + középső egérgombbal lehetséges. A tér eltolása függőlegesen a Ctrl + középső egérgombbal lehetséges.
A Blender alapból Objektum módban indul el. Szerkesztő módba kapcsolhatunk a „Tab” billentyű lenyomásával.
Szerkesztő módban az objektum minden sarokpontja ki van jelölve. A kijelölést a „A” billentyűvel vehetjük le, vagy tehetjük vissza az összesre.
Ha szeretnénk egy csoportot kijelölni, akkor vegyük előbb le a kijelölést az „A” billentyűvel, majd jelezzük a Blender számár, hogy több pontot szeretnénk kijelölni. Ezt a „B” billentyűvel tehetjük meg. Ekkor bal egér gombbal kijelölhetjük az egészet.
Ctrl + U | Nézetek mentése |
Num 1 | Előnézet |
Num 3 | Jobb oldali nézet |
Num 7 | Felülnézet |
Ctrl + Num 1 | Hátul nézet |
Ctrl + Num 3 | Bal oldali nézet |
Ctrl + Num 7 | Hátul nézet |
Num 5 | Váltás ortogonális és perspektívikus nézet között |
Num 0 | Kamera nézet |
8-2 és 4-6 | Nézet forgatása |
A | Minden kijelölése vagy Minden kijelölés megszüntetése |
B | Kijelölés gumikerettel (bal egérgomb) |
B-B | Kijelölés köralakban |
C | Kurzor a nézet közepére |
Shift + C | Mindent megjelenít |
Szóköz | Főmenü |
G | Eltolás |
R | Forgatás |
S | Átméretezése |
S, majd X vagy Y | Tükrözés |
Shift + D | Másolat |
Jobb egérgomb | Kijelölés |
Shift + Jobb egérgomb | Összeadó kijelölés |
Ctrl+Szóköz | Gizmó eltüntetése/megjelenítése |
Delte | Objektum törlése |
Num5 | Ortografikus és perspektívikus koordinátarendszer között váltás |
Num1 | Elölnézet |
Num3 | Oldalnézet |
Num7 | Felülnézet |
A | Minden kijelöl vagy semmit |
E | Kijelölés másolása, a kijelöléssel összekötve |
Ctrl + Z | Visszavonás |
G | Csúcspont mozgatása |
R | Forgatás |
R majd Z | Forgatás a Z tengely körül |
R majd X | Forgatás az X tengely körül |
R majd Y | Forgatás az Y tengely körül |
Ctrl + egérmozgás | Mozgatás közben egységenként mozgat |
Shift + S | Igazítás valamihez |
Rajzolás | |
---|---|
D nyomva tartva + LMB | Rajzolás |
D nyomva tartva + RMB | Törlés |
Ctrl+D nyomva tartva + LMB | Vonal rajzolása |
Ctrl+D nyomva tarva + RMB | Több vonal rajzolása |
Bézier görbék | |
---|---|
V | Sarokpont megváltoztatása |
Ablakok | |
---|---|
T | Eszköztár ablak ki/be |
N | Tulajdonságok ablak ki/be |
Rajzolok egy síkbeli alakzatot. Pl.: Add → Curve → Bezier Circle
Poly gombbal szögletesebbre hozom az alakzatot.
Tárgyszerkesztő módban → Alt + C (a körvonalat sík felületté alakítom)
Pontszerkesztőmódba kapcsolok elől vagy oldal nézet, majd E billentyű, és felhúzom a kék nyíllal.