Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


oktatas:szakmaspecifikus_modulok:munkaszervezesi_ismeretek

< Szakmaspecifikus modulok

Munkaszervezési ismeretek

  • Szerző: Sallai András
  • Copyright © 2015, Sallai András
  • Szerkesztve: 2015, 2016, 2017, 2022, 2024
  • Licenc: CC BY-SA 4.0

Munkaköri leírás

A munkaköri leírás rögzíti a munkakör célját, az elvárt szakértelmet, munkakészséget, a dolgozó kötelességeit, a munkakörülményeket, szervezeti kapcsolatokat.

Munkaerő elosztása

A kívánatos állapot, amikor minden dolgozó a szaktudásának megfelelő munkát végzi.

Ha a dolgozó képzettségénél kevesebb tudást igénylő munkát végez, akkor pazaroljuk a szakmunkát. Ha olyan munkakörben dolgoztatjuk, amihez kevés a végzettsége, a hatékonyság láthatja kárát.

Munkahelyek típusai

Munkaszervezetben betöltött funkció alapján:

  • termelő
  • kiszolgáló vagy termelést segítő
  • informatikai

Gépesítés, automatizálás alapján:

  • kézi
  • gépi
  • készülékkezelő
  • automatizált

Dolgozók száma alapján:

  • egyéni
  • csoportos

Szakosítás alapján:

  • szakosítás
  • szakosítás nélküli

Munkarend

Három műszakos:

  • reggeli: 06:00 - 02:00-ig
  • délutáni: 02:00 - 22:00-ig
  • éjszakai: 22:00 - 06:00-ig

Munkamódszer

  • egyidejű mozdulatok - két kéz együtt dolgozzon
  • szimmetrikus mozdulatok
  • természetes mozdulatok
  • ritmikus mozdulatok
  • beidegződött

Norma

A sikeres munkaszervezés egyik eszköze a norma. Megállapítjuk egy munkafolyamat mennyi idő alatt végezhető el. Ezzel szabályozhatók a munkások terhelése, munkaidő kihasználtsága.

A normák idővel elavulhatnak, azokat rendszeresen felül kell vizsgálni.

Iroda

Az iroda feladata a gazdasági és üzleti folyamatok dokumentációja, nyomon követése.

Szintek:

  • vezetői
  • ügyintézői
  • műszaki
  • adminisztrációs
  • titkár
  • gépterem
  • postázó

Feldolgozás minőség alapján

  • rutin információ feldolgozás
  • szakértői feldolgozás - döntés, ellenőrzés
    • dokumentumok alapján
    • kommunikáció alapján

Munkaszervezést segítő szoftverek

Hibajegykezelő rendszer

Projekt menedzsment rendszer

Feladatkezelő

Kanban

A munkatérben egy táblát helyezünk el, amelyet 3 vagy több oszlopra tagolunk. A tábla első oszlopába kerülnek fel a teendők. A második oszlopban a folyamatban lévő feladatok. A harmadik oszlopban a kész feladatok. Így átláthatóvá válik miket kell elvégezni, mi van folyamatban és mi készült már el.

A tennivalókat felírjuk, mágnessel vagy más eszközzel rögzítjük.

Tennivaló Folyamatban Kész

Négyoszlopos angol és magyar példa:

backlog to do in
progress
done
hátra van tennivaló folyamatban kész

Léteznek ennél jóval több oszlopos táblák is.

Fontos, hogy a tábla lehetőleg jól látható helyen legyen, a dolgozónak csak oldalra kelljen nézni, és már láthatja, milyen munka van még.

A virtuális, elektronikus kanban táblák nem hozzák azt a hatékonyságot, amit egy valódi tábla ad.

Scrum

A Scrum egy projektmenedzsment módszertan, amely alkalmas szoftverfejlesztés hatékonnyá tételére is.

1986-ban Takeucsi Hirotaka és Nonaka Ikudzsiró írják le a Scrum alapjait.

A Scrum mester vezeti a projektet. Elsőként fontossági sorrendbe kell állítani a teendőket. Nagyjából 7 fős csapat dolgozik a feladatokon. A terméktulajdonos együttműködik a csapattal. A feladatokat 2, 3 vagy 4 hetes ciklusokban valósítjuk meg, amit futamnak nevezünk. A csapatnak el kell dönteni, milyen hosszú egy futam, majd mik azok a feladatok, amelyeket az első futamban megvalósítanak.

Minden futam reggelén 15-20 perces állómegbeszélést tart a csapat a scrum mester vezetésével. A következő három dolgot mindenki elmondja magáról:

  • mit valósított meg az előző megbeszélés óta
  • mit nem tudott megvalósítani
  • mit szeretne a holnapi megbeszélésig megvalósítani

Felhasznált irodalom

oktatas/szakmaspecifikus_modulok/munkaszervezesi_ismeretek.txt · Utolsó módosítás: 2024/07/30 23:07 szerkesztette: admin