Tartalomjegyzék
< Operációs rendszerek elmélet
Operációs rendszerek elmélet tananyag
- Szerző: Sallai András
- Copyright © Sallai András, 2009, 2010, 2011, 2012, 2014
- Licenc: GNU Free Documentation License 1.3
- Web: https://szit.hu
Bevezetés
Kevés jó könyv található a magyar irodalomban az operációs rendszerek témakörében. Galambos Gábor, Operációs rendszerek című könyve azon kevesek közzé tartozik, amely szakmailag megalapozott és kiváló. Ez a leírás az ő könyvének követi a tematikáját, nagyon nagy segítség volt az elkészítésben.
Alapfogalmak
Egy számítógépes rendszer a következő elemekből épülhet fel
- hardver
- felhasználó
- folyamatok
- a hálózat gépei
Az operációs rendszerek határait nehéz meghatározni. Egy számítógép hardverből és szoftverből épül fel. Az operációs rendszer leginkább szoftver, de vannak a hardvernek olyan részei, amelyek közel állnak az operációs rendszerhez. Ilyenek lehet a BIOS.
Az operációs rendszer felfogható a hardver kiterjesztéseként is.
Erőforrások
A számítógép egyes komponenseit erőforrásnak nevezzük, akár a hardver, akár a szoftver része.
Erőforrások csoportosítása
fizikai | logikai |
---|---|
operatív memória, CPU, háttértárolók, időzítők, órák | adatok, programok |
Rendszerprogramok
- fordítók
- szerkesztők
- ellenőrzőprogramok
Mit tekintünk operációs rendszernek?
Három féle megközelítés ismert:
- teljes szoftveres környezet
- fordítók, szerkesztők, segédeszközök
- kernel
- ami a végig a memóriában van
- középút
- egyfajta hardver és felhasználó interfész
A hardver és a szoftver
A hardver és a szoftver közötti határvonalat nehéz meghúzni. A szorzás művelet például nem huzalozott, szoftveresen van megvalósítva. De szoftveres funkciókat is hardver szokott ellátni. Például memóriakiosztás vagy közvetlen művelet az adatstruktúrákon.
Az operációs rendszer helye
Felhasználói környezet |
Operációs rendszer |
Hardver |
Az operációs rendszerek feladatai
- kezdetben
- nem volt rá szükség, a felhasználó maga írta, betöltötte, futtatta a programokat
- ma
- kényelem, időmegtakarítás, munkánk megkönnyítése a feladatunk
Operációs rendszerek feladatai
- felület biztosítása
- memóriakezelés
- folyamatok szervezése
- perifériakezelés
- állománykezelés
- hibakezelés és védelem
- könyvelés
Felület biztosítása
- parancs interfész
- felület biztosítása a felhasználók számára
- program interfész
- állomány hozzáférés
- IO műveletek
- eljáráshívások
Memóriakezelés
Az operációs rendszer elfoglalja a memória egy részét, a többi a programé. Kezdetben az operációs rendszernek csak magát kell védenie. Ma egyszerre több program is fut az operációs rendszer mellett, így az operációs rendszernek nem csak önmagát kell megvédenie, hanem a futó programokat is.
Folyamatok szervezése
A folyamat egy elindított, vagyis a memóriába töltött program. Néha futó programként hivatkozunk rá, bár a valóságban az elindított programok nem futnak folyamatosan. Angolosan processz. Egy processzoros rendszerben minden program kap egy időszeletet, majd a következő program jön. Ha minden program elég gyorsan kap egy-egy időszeletet a felhasználó észre sem veszi, hogy a program valójában nem folyamatosan fut.
Perifériakezelés
Háttértárak, nyomtatók, szkennerek, stb. kezelése.
Állománykezelés
- létrehozás
- törlés
- olvasás
- írás
- hozzáférés
Hibakezelés, védelem
Kezelni kell a hardver és a szoftver problémákat.
Rendszerkönyvelés
Naplózzuk az igénybe vett erőforrásokat, az előforduló hibákat és a költségeket.
Történet
Kezdet
Kezdetben nem is volt operációs rendszer. A felhasználó egy vezérlőpulton keresztül órákon keresztül binárisan adta meg az adatokat. A beviteli felület kapcsolókból, a kiviteli felület felvillanó lámpákból állt. A sok futtatandó program, és nagy mennyiségű adat egy idő után maga után vonta egy operátor alkalmazását.
Később megjelennek a következő eszközök:
- I/O eszközök
- Assembly
- lyukszalag
- több program
Felügyelő programok
Megjelenik a supervisor program, amely helyettesíti az operátor munkáját.
- Input/Output System
- SHARE Operating System (SOS)
- FORTRAN Monitor System (FMS)
Ezek még nem voltak valódi operációs rendszerek. Ezek az egyszerű szupervisor programok, ha egy hibához értek a számítógép megállt. Nem volt hibakezelés.
Szalagos operációs rendszer
Megjelennek az szalagos rendszerek.
- Tape Operating System (TOS)
- TOS/360 OS
- IBM-360
A szalagos egységek eredményeként nagyon sok program vár a végrehajtásra, így válogatni kell a fontos és nem fontos programok között.
Mágnesdob
Egy hengeren egy mágneses palást van. Az író-olvasó fej ezen a paláston mozog. Egy körülfordulással az összes információ elérhető. A mágnesdobozok csak rövid ideig vannak jelen a számítógépeken, mivel nagyon hamar megjelennek a lemezes adattárolók.
Mágneslemezek
- DISK Operation System (DOS)
A jóval nagyobb gyorsaság egész más kezelési technikát igényel. Megjelennek a LOADER-ek, amelyek folyamatosan (rezidensek) a memóriában várják a betöltendő újabb programot.
JCL vezérlő nyelv
A hatékonyabb használathoz egy új vezérlő nyelvet találnak ki, ez a JCL (Job Control Language).
I/O ellenőrző részek javítása
Az egyre növekvő igények miatt javítják az I/O eszközöket kezelő részeket: Input Output Control System (IOCS)
Rezidens, tranziens
Megjelenek a rezidens és a tranziens részei az operációs rendszernek. Az operációs rendszer egy része állandóan a tárban marad, a másik része csak akkor ha arra szükség van.
- rezidens
- folyamatosan a memóriában van
- tranziens
- csak akkor töltődik be, ha arra szükség van rá
Operációs rendszerek jellemzői
Ebben az időben senki nem gondol az operációs rendszerek hordozhatóságára. A hardvergyártók maguk készítik az operációs rendszert. A cél a hardver hatékony kihasználása.
DOS operációs rendszerek
Hardver | Operációs rendszer |
---|---|
Honeywell 800/1800 | ADMIRAL |
UNIVAC 1107 | EXEC 1 |
CDC 6000 | SCOPE |
Burroghs 5000 | Master Control |
IBM 7090 | IBSYS |
Megjelenik a BATCH programozás
- A futtatandó programok egy csomagban vannak összegyűjtve
- Egy időben egy ilyen csomag van a memóriában
- Ez az ún. soros kötegelt feldolgozási rendszer
- Serial Batch Processing System
Jelenségek
- Gyorsabb CPU → I/O lassú
- A CPU gyakran vár
- Ötlet
- egyidejűleg legyen több program a tárban ha egy program vár az I/O műveletre, akkor a másik program fut
Több programos kötegelt rendszer
Batch Multiprogramming System
Az első ilyen OS
- Master Control Program (MCP)
- Burroughs 5000-ben
MCP
- Virtuális memória
- Prioritások alkalmazása
Virtuális memória
- Kihasználjuk a CPU által nyújtott memória címzési lehetőséget.
- Amikor egy program betöltődik nem biztos, hogy van elég memória számára amit megcímezhetünk.
- A program, így olyan címet tartalmaz amely fizikailag nem létezik.
- Az OS úgy viselkedik mintha lenne elég hely.
Prioritások alkalmazása
A programhoz hozzárendelünk egy prioritást a sürgősség alapján
- pozitív egész szám
OS/360
- A legismertebb többprogramos batch
- IBM 360 gépén futott
- A hardver moduláris
- A szoftver visszafele kompatibilis
OS/360 két változata
- OS/MFT
- OS/MVT
OS/MFT
- Multiprogramming with Fix Tasks
- A memória szegmentált (partíciók)
- ahány partíció annyi program tud futni
- I/O készülék lassúak
- spool (átmeneti tároló)
OS/MVT
- Multiprogramming with Variable Tasks
- Akkor osztott a memória ha szükséges
- A kiosztott terület a Task
Interaktív feldolgozás
- A programozó nem látja mit csinál a program, mert az operátortól sok függ
- Az operátornak leadni a csomagot → holt idő
- Gyors mágneslemezek miatt
- Spool technika elterjed
- a rendszerprogram a mágneslemezen
- Terminál ill. interaktív I/O eszköz a javításhoz
Batch programok újra
- egy időben több program is van a memóriában
- de vezérlés átadás csak akkor történik, ha egy program megállási ponthoz ér
- Egy program percekig, vagy akár órákig is futhat
- Ezen változtat az interaktív technika
Időosztás
- time slice, time sharing
- óra (timer)
- méri az utolsó vezérlésátadás óta eltelt időt
- Ezen rendszerek fénykora '60-'70-es évek
Első időosztásos OS-ek
- Compatible Timesharing System (CTSS)
- DEC PDP-1 gépen
- Kemény és Kurtz készíti Darthmondthban a General Electric számára
- Darthmonth Timesharing System (DTSS)
- IBM TSS/360
Az interaktivitás következményei
- Nagy sikere van
- Gyengeségek
- az OS ide-oda kapcsol a programok között és adminisztrál; ezzel tölti az idejét
- Az állandó beavatkozás veszélyt rejt
- az egyik program hibája tönkreteheti a másikat is
- Gondosabb szupervizor program kell
MULTICS
Kutatások kezdődtek a szupervizorok terültén az újabb problémák megoldására három intézményben:
- Massachusets Institute of Technology
- AT&T/Bell Laboratories
- General Electric
Munkájuk eredményeképpen létrejött a MULTICS.
Jellemzői
- PL/1-ben íródott
- könnyen fejleszthető
- hatékony felhasználói interfész
- barátságos
Technikai jellemzők
- szegmentált virtuális memória
- „gyűrűs” erőforrásvédelem
- hierarchikus fájlrendszer
- készülékfüggetlen
- I/O átirányítás más készülékre
UNIX
- 1970-ben a MULTICS két kutatója
- Ken Thompson
- Dennis Ritchie másik szoftvercsoportba kerül
- Egyfelhasználós OS-t fejlesztenek PDP-re
- A Bell Laboratóriumban népszerű
Jellemzői
- egyszerű, hatékony hierarchikus fájlrendszer
- shell jól kezelhető
- I/O készülék egy speciális állomány → átirányítás
- több programos
Első UNIX
- Assembly-ben írodott
- Akarták PL/1-ben
- De a PL/1 PDP-re nem honosítható
- C nyelv (B kísérleti nyelvből)
- C fordító PDP-11
- A UNIX-ot átírják teljesen C-re
Szokatlan lépések
- Az egyetemeken forráskóddal együtt adják
- Így nagyon népszerű lesz a kutatók és a hallgatók között
Jelentősége
Az első OS amely hardvertől függetlenül terjedhet, azaz hordozható
Absztrakt és virtuális gépek
- Vissza megyünk a '60-as évek végéhez – Európa
- Eindhovenni Egyetem – Edger Dijsktra
- új több felhasználós rendszer T.H.E
- T.H.E – Technische Hogesschool Eindhoven
- nagy hatással van a későbbi OS-re
T.H.E Multiprogramming System
Újdonságok
- interaktív folyamatok kezelése
- holtpontkezelés
- szikronizáció
- hierarchikus struktúra
- a rendszer komponenseit szintekre osztjuk
- időzítő, … felhasználói programok
- Az alsó két szint absztrakt gép
TENEX
- Minden felhasználó több folyamatot és virtuális memóriát használhat → Virtuális gép
- A megközelítés az IBM-től van: CP/CMS
- Miden felhasználó úgy látja, hogy saját CPU-ja és memóriája van
- DEC PDP-10 gépen
- 1960
Kis számítógépek
Eddig a hardver és szoftver egységesen fejlődött
A hardver árak rohamos csökkenése: különböző kategóriák jöttek létre.
Létrejött kategóriák
- mini
- pl. IBM System/3, System/34, System/36, System/38, AS/400, iSeries
- mikro
- p.: Commondore 64
- személyi-számítógép (PC = Personal ComputerÖ
Szerkezet
Az operációs rendszer programok gyűjteménye.
Ezek a programok speciális szerepet töltenek be más programokkal szemben.
Az operációs rendszerek tervezése során a következőket kell figyelembe venni:
- hardver
- felhasználók száma
- I/O készülékek
Kezdetben élt az a tévhit, hogy egy operációs rendszert csak Assembly nyelven lehet készíteni. Hogyan változhatott akkor ez meg? A változásban a következő események jártak közre:
- újabb hardvereszközök
- nagyobb memóriaterület
- gyorsabb számítógépek
- magas szintű programozási nyelvek
- kifejezetten OS készítésre
- a magas szintű nyelvek hordozhatóak
Társzervezés
- rezidens
- tranziens
Rezidens
- állandóan a főtárban van
- felelősek olyan szolgáltatásokért amire egy futó programnak szüksége van
- hibakeresés
- folyamatvezérlés
- végrehajtás ellenőrzés
- a legkritikusabb rész
- nevek: nukleus vagy kernel
Tranziens
- akkor töltődik be, ha szükség van rá
- parancsinterfész
- fájlkezelő rendszer
- oda töltjük a memóriába ahol hely van
Több folyamat használhatja váltakozva. A tranziens rész dinamikus könyvtárakba van szervezve: DLL, SHL
Felületei
Az operációs rendszeren belül kétfajta kapcsolat lehetsége:
- közvetlen
- interaktív terminálon parancsok begépelése
- közvetett
- programokból adjuk ki a parancsot
Felhasználói interfész
- parancs interfész
- A felhasználó kommunikál az OS-el
- program interész
- A program és az erőforrások kommunikálnak az OS-el
Parancs interfész
- parancsnyelv
- A felhasználó parancsai
- válasznyelv
- A felhasználónak adott visszajelzések
Parancsnyelv
- Job-control
- Batch feldolgozás
- Interaktív
- parancssor
- menüvezérelt
- ikonvezérelt
Parancsállományok
Parancsállományok csoportosítása
- CP/M submit fájl
- MS-DOS parancsállomány (batch fájl)
- UNIX shell script
Parancsállományok jellemzői
- paraméterezhető
- egymásbaágyazható
- megjegyzés lehet benne
- van hibakezelés
Memóriakezelés
A memóriakezelés három részproblémára osztható fel:
- memória-allokáció
- memóriaterület és a program összerendelése
- áthelyezés
- az allokált területre illesztjük a programot
- memóriavédelem
Allokáció
- egyfelhasználós rendszerben
- többfelhasználós rendszerben
- statikus memóriadefiníció
- allokálható blokkok száma és mérete OS generálásakor rögzítjük
- dinamikus memóriadefiníció
- a blokkok számát és méretét igényléskor határozza meg
Memória foglaltság nyilvántartás módjai
- bit-térkép (bit map)
- egyenlő méretű blokkok esetén használható
- memória ellenőrző blokk (Memory Control Block = MCB)
- memória blokk hossza nincs rögzítve
Allokációs stratégiák
- Következő illesztés (Next Fit)
- Első illesztés (First Fit)
- Legjobb illesztés (Best Fit)
- Legrosszabb illesztés (Worst Fit)
Következő illesztés (Next Fit)
Az első szabad blokktól megvizsgálunk minden szabad blokkot. Az első (méretnek) megfelelőt választjuk. Új keresést ott folytatjuk, ahol az előzőt abba hagyjuk.
Első illesztés (First Fit)
Mindig az első FMCB-ből kiindulva keressük az első alkalmas blokkot. A kiválasztott FMCB rész két részre oszlik. Egyikben elhelyezzük programot, maradék rész FMCB lesz.
Legjobb illesztés (Best Fit)
Bejárjuk az összes blokkot, méretüket megvizsgáljuk. Megjegyzi a hozzá legközelebb állót
Legrosszabb illesztés (Worst Fit)
Ahhoz a szabad helyhez allokáljuk a programot, ahol legtöbb szabad hely marad. Azt reméljük a nagyobb szabad blokkok később használhatóbbak.
MEMÓRIAVÉDELEM
- Egyfelhasználós rendszer
- határcím
- határregiszterek
- Többfelhasználós rendszer
- határregiszterek használata
- alsó és felső korlát megadása
- alsó és blokkszélesség megadása
Virtuálismemória
Virtuális memóriát akkor használjuk, ha egy újabb programot szeretnénk futtatni és már nincs számára elég szabad memória terület.
Memóriaáthelyezési technikák
- áthelyezési táblázat
- leképezési regiszterek
- laprabontás
Laphiba
Az elérni kívánt lap, nincs a fizikai memóriában.
Normális működés, nem valódi hiba!
Kettős laphiba
A laphibát kezelő rutin is laphibát okoz.
Négy alap probléma
- Betöltés
- Mikor kell egy lapot betölteni?
- Elhelyezés
- Hova kell a lap képét betölteni?
- Helyettesítés
- Melyik lapot kell eltávolítani a főtárból, ha nincs hely
- Módosított lapok kezelése
- eltávolított lapot mikor kell visszaírni a másodlagos tárolóra?
Lokalitás elve
Az aktuális - és az ezek közvetlen közelében elhelyezkedő – címekre a közeljövőben nagy valószínűséggel ismét hivatkozunk.
Bélády László - 1966
Betöltési probléma
Egyszerű: Akkor kell lapot betölteni, ha nincs a főtárban
Finomíthatjuk, ha megvizsgáljuk mikor van szükség az adott lapra
Lokalitás elve: Néhány szomszédos lapot is betöltünk
Elhelyezési probléma
Mivel ugyan olyan méretű lapokkal dolgozunk, ezért nincs a memóriának kitüntetett része.
Ha van valahol szabad hely, akkor oda betöltjük a kívánt lapot.
Helyettesítési probléma
Cél: olyan lapot távolítsunk el, amelyet nem kell visszatölteni (feltehetőleg)
stratégiák:
- legrégebben használt
- legritkábban használt
- legrégebben memóriában lévő (FIFO)
- kombinált módszerek
Módosított lapok kezelése
- nem módosított lapok
- módosított lapok
- Időigényesebb a lap cseréje! Ezért csak akkor választunk ebből a halmazból, ha a másik üres
Szegmentált virtuális memória
A lapokrabontás mellett a programokat logikai egységek szerint feldaraboljuk, és szegmensekre osztjuk. Egy szegmensre, egységes egészként hivatkozunk.
Minden folyamathoz szegmenstáblát készítünk a főtárban, vagy a a hardveren szegmenstábla regiszterek használata.
OS-ek virt. mem. szokásai
Linux
Csak akkor ír a swapra, ha már betelt a memória
Windows
Akkor helyezi a programot a memóriába, ha használjuk (a tálcáról előtérbe hozzuk)
Folyamatok
Azokat a tevékenységeket , amelyeket egy program végrehajt, folyamatnak (processznek) nevezzük.
Végrehajtás alatt lévő program.
A folyamatok váltakozva hajtódnak végre.
Egy időpontban a CPU-t csak egyetlen folyamat használja!
Folyamatszervezés módjai
- Szekvenciálisan szervezett folyamatok
- Minden folyamat egy időszeletet kap (kb. 20 millisecundum)
- Közbeékelt folyamatszervezés
- Multiprogramozás: az erőforrások egyidejűleg több folyamat között is felosztásra kerülnek
PCB
Precess Control Block
Folyamatellenőrző blokk
PCB – folyamat információk
Amit eltárolunk egy folyamatról:
- folyamat neve
- felhasznált memória
- állapot
- környezet
- prioritás
- szükséges erőforrások
- összefüggések
- elszámolási információk
Folyamat neve
- Külső név
- karakter sorozat
- felhasználók számára
- Belső név
- egész szám
- operációs rendszer számára
Folyamat állapot
- direkt kód az állapot leírására
- pointer (mutató) az állapot leírására
Környezet
Környezet alatt a regiszterek tartalmát és egyéb információkat értünk.
Prioritás
Prioritás alatt a folyamat relatív fontosságát értjük a többihez viszonyítva. Akkor használjuk, ha több folyamat vár egy erőforrásra.
Szükséges erőforrások
- mit használunk éppen
- mire lesz szükség a jövőben
Összefüggések
- A folyamatok közötti viszony leírása.
- A szülő-gyermek kapcsolatok leírása
Elszámolási információk
- időparaméterek
- felhasznált erőforrások
- folyamat tulajdonos neve
- stb.
Folyamatok és erőforrások kapcsolata
Az erőforrás lehet:
- fizikai
- központi tár
- háttértár
- I/O készülék
- állomány (mert hosszú ideig állnak rendelkezésre)
- logikai
- állományban vagy központi tárban helyezkednek el
Erőforrás másként
Erőforrás (más szempont szerint)
- ismételten felhasználható
- a felhasználói folyamat nem rombolja le
- megszűnő erőforrás
- általában egy folyamat létrehozza, egy másik használja, az OS lerombolja
- pl.: üzenet amit egyik prg. küld a másiknak
Speciális erőforrás
- CPU
- Memória
Azért speciális, mert közvetlenül, rendszerhívások nélkül érjük el őket. Olyan két erőforrás, amit nem kell igényelnünk meg mindig szükség van rá.
Egyéb erőforrások
- Más erőforrásokhoz rendszerhívásokon keresztül jut a folyamat
- igénybejelentést előzi meg a használatot
- pl. állományok, I/O készülékek
Erőforrások használata
- néhány folyamat → ütemezés egyszerű
- sok folyamat → ütemezés bonyolult
- szélsőséges esetben holtpont léphet fel
- Holtpont (deadlock): egy erőforrás – amelyre néhány folyamat várakozik – nem szabadítható fel, mert egy másik folyamat, amely azt használja, nem fejezhető be, mivel másik erőforrásra várakozik, amely szintén nem szabadítható fel.
- várakozás sor (queue)
- sorban tárolás esetén ütemezés: FIFO
- first in first out
Környezetváltás
Multitaskos rendszerben a folyamatnak mindig más folyamatnak engedi át a CPU-t. Folyamathoz tartozó információ megőrzése történhet:
- regiszterekben
- státusz-flagekben
- státusz szavakban
- vermekben
- címterületeken
Környezet
A megőrzött információ adja a környezetet
Ennek cseréje a környezetátállás
- van ahol több regisztert alkalmaznak a gyorsításhoz
- van ahol az OS számára külön regisztert tartanak fent
Folyamatvezérlő műveletek
- statikusan kezelt folyamatok
- az egyszer aktív folyamat sosem szakad meg
- új folyamatot sosem generálnak
- dinamikusan kezelt folyamatok
- folyamatokat állítunk elő, indítunk
- subprocess
- szülő-gyermek kapcsolat
Folyamatvezérlő műveletek:
- Létrehozás
- Megszüntetés
- Attribútumok olvasása, megváltoztatása
- Felfüggesztés, újraindítás
Folyamatok létrehozása
Ha a rendszerben dinamikus folyamatkezelés van!
- Rendszerhívással végezhető művelet
- indíthatja rendszerprogram
- indíthatja felhasználó
Folyamat előállítás műveletei
- PCB előállítása
- Memória allokálása
- Program betöltése
- Kezdeti paraméterek megadása, forráskorlátok folyamathoz rendelése
PCB előállítása
- rögzített terület tartunk fent
- meghatározott számú PCB
- külön kulcsolási területet (system queue area) tartunk fent
- vagy keverjük az előző két technikát
- Pl.: UNIX
- PCB-ét két részre osztjuk
- legfontosabb adatok → folyamat táblában
- pointer mutat a maradék részre → felhaszn. ter.
Memória terület allokálása
- megvizsgáljuk van-e elég hely a memóriában az PCB-hez tartozó program számára
- ha van allokáljuk
- ha nincs felfüggesztjük a folyamat előállítását
Betöltés
betöltő végzi (relocating loader)
- végrehajtható formában tárolt állományokat olvas be
- bonyolult lehet mert a kezdő címek csak akkor válnak ismerté, ha betöltjük az ugró utasítások címeit
Kezdeti paraméterek
- kezdeti paraméterek beállítása
- erőforráskorlátok beállítása
UNIX alatt a létrehozott gyermek folyamatok mindig öröklik a szülő által már allokált erőforrásokat
UNIX – új folyamat előállítása
- elágaztatás (fork)
- új folyamat előállítása
- de kezdetben nincs új program betöltve
- helyette a szülőhöz tartozó programot futtatja
- végrehajtás (exec) {rendszerhívás}
- betölt egy új programot
- megkezdődik a végrehajtása
Folyamatok megszüntetése
Okok
- önmaga igényli
- szülő folyamat ért véget
- normálisan
- abnormálisan
- kitüntetett folyamat kényszeríti
- operátori parancs
- „nem azonosítható” hiba
Folyamat megszüntetése
Destroy process rendszerhívással
- kötések feloldása
- gyermek folyamatok megszüntetése
- allokált memória felszabadítása
- PCB felszabadítása
Megszüntetendő folyamat gyermekei
Lehet olyan gyermek folyamat amelyet kifejezetten azért hoztunk létre, hogy túlélje a szülő folyamatot (pl. nyomtatás) vagy hozzárendeljük őket egy másikhoz vagy árvának tekintjük
UNIX-ban az árva folyamatot a init folyamathoz rendeljük
Attribútumok olvasása, változtatása
- adatok olvasása a PCB-ből
- értékek megváltoztatása a PCB-ben
Felfüggesztés és újraindítás
- felfüggesztés (suspend)
- a folyamat más folyamatok eredményére vár
- megszakítás következett be
- időpontra vár
- újraindítás (waku up)
- az alvó folyamat felébresztése, újraindítása
Ütemezés
Az a művelet amely meghatározza a sorrendet az újrafelhasználható erőforrások igénybevételére.
Kiemelt erőforrások
- Memória
- Kicsi
- CPU
- Csak egy van belőle
- Így kiélezett verseny folyik értük
- nehézség, hogy a folyamatok sosem fordulnak ezekért az erőforrásokért mégegyszer
Folyamatok osztályozása
- Batch folyamatok
- jobban elhelyezett munkák, felhasználó nem kommunikál folyamattokkal
- Interaktív folyamatok
- interaktív terminálról küldött felhasználói beavatkozások
- Real-time folyamatok
- rendszeren kívül zajló műveletet figyelünk, ellenőrzünk, irányítunk
Ütemezési stratégiák
- hosszú távú
- folyamatok sorbajutásának ellenőrzése
- Középtávú
- folyamatok közül kiválasztják melyek lehetnek CPU használatra jelöltek
- rövid távú
- hogyan rendeljünk a CPU-hoz futáskész folyamatokat
- kiválasztás (scheduler)
- előkészítés (dispatcher)
Ütemezési célok 1
- áteresztés
- a lehető legtöbb munka elvégzése
- konzisztencia
- kiszámítható foly. kezelés
- válasz
- legrövidebb időn belül szolgáljunk ki
- korrektség
- azonos jellemzőkkel bíró foly. azonos módon kezelése
- átfutás
- leggyorsabb befejezés
- források kezelése
- kerüljük a várakozást, a forrásokat folyamatosan használjuk
A célokról
A célok részben ellentmondanak egymásnak. Ezért kompromisszum szükséges. Megoldásként kategóriákba soroljuk a folyamatokat.
Kategóriába soroláshoz alapadatok:
- prioritás
- kategória
- becsült futási idő és a szükséges erőforrások
- I/O igények és azok gyakorisága
- kapcsolat egy interaktív terminállal
- kiszolgálásra mennyi ideje vár
Stratégia alkalmasságának megítélése
- legrosszabb eset vizsgálat
- milyen távol kerülünk az elméleti optimumtól
- átlagos eltérés vizsgálata
- a mért értékek statisztikai jellemzői mennyire térnek el az optimumtól
Fontos jellemzők
- Prioritás
- mérőszám, többiekhez viszonyított relatív fontosság
- csökkenő prioritás (pl.: MVT 0..15)
- növekvő prioritás (pl.: VMS 0..31)
- Unixban lehet negatív és pozitív
- A prioritást PCB-ben tároljuk vagy külön prioritási sort hozunk létre
Prioritás osztályozása
- statikus
- a folyamat élettartalma alatt a prioritás nem voltozik
- dinamikus
- a folyamat élettartalma alatt a prioritás változhat
Önköltség
A folyamat kicserélésre használt idő
- rövid távú ütemezés esetén
- OS döntést előkészítő eljárása fut
- környezetváltás
- közép távú ütemezés esetén
- memória tartalom csere (swaping)
Megszakíthatóság
- nem megengedett
- non-preemtív
- addig foglalja a CPU-t amíg le nem mond róla
- órákon át futhat
- megengedett
- preemtív
- ha a magasabb prioritású job ready állapotba kerül, akkor megkapja a CPU-t
Batch folyamatok ütemezése
- Jobokkal dolgozunk
- programcsomag
- a programok „stepek”-ben hajtódnak végre
- Fontos paraméter a becsült futási idő
- felhasználó adja meg
- felső korlát lesz
Hosszú távú ütemezés
- A jobok közbülső tárolási területen
- spool terület
- Input sorokba rendezve
- input queue
- Az initator nevű program vizsgálja az input sorokat
- Ha az első step számára minden erőforrás szabad akkor kiválasztja
- Kezdéskor időzítőt állítunk be
- valós időt mérhetünk vagy
- CPU időt mérhetünk
Középtávú ütemezés
Batch esetén nem külön feladat
Mivel a jobokat akkor engedjük futni, amikor minden erőforrás rendelkezésre áll.
Rövid távú ütemezés
- ha az operatív memória felszabadul, akkor a készenlétben levő folyamatok közül választunk
- egy folyamat fut amíg:
- véget nem ér
- önként felfüggeszti magát
- I/O utasításra van szüksége vagy olyan szolgáltatást kér, amely várakozást igényel
- magasabb prioritású folyamat megszakad
Rövid távú ütemezési stratégiák
- SJN
- FIFO
- Dinamikus prioritású
- SRTN
Shortest Job Next (SJN)
- előnyben részesíti azokat a jobokat, amelyeknek rövidebb a becsült végrehajtási ideje
- hátránya
- ha mindig van rövid becsült idejű, akkor a hosszú sosem fut
- éhenhalási vagy
- kiéheztetési jelenség
First-In First-Out – FIFO
- leggyakrabban alkalmazott technika
- abban a sorrendben lesznek végrehajtva, ahogy érkeztek
- azonos prioritás
Dinamikus prioritású
- job öregedik, így változik a prioritása
- néha megszakításos rendszerekben használjuk
Shortest Remaining Time Next – SRTN
- legkevesebb megmaradt idejű job lesz kiválasztva
- megszakításos rendszerekben legsűrűbben használt
Interaktív folyamatok ütemezése
- interaktív terminál ↔ felhasználó
- tevékenységek hosszúak lehetnek
- indításkor semmit nem tudunk az igényelt erőforrásokról
- azonos módon kezelt folyamatok
- múltbeli viselkedésből következtetünk jövőben viselkedésére
- felhasználónak gyors válasz kell
Hosszú távú ütemezés
- nincs jelentősége
- az elindított folyamat azonnal fut
- kivéve:
- túlterhelt rendszer
- a rendszerbelépéssel túllépnénk a rendszerkorlátokat
- minden folyamat kap egy időszeletet
Középtávú ütemezés
- a központi tár időszeletének kiosztása
- számlálót állítunk be a PCB-ben
- a rendelkezésre álló CPU időt adjuk meg
- ha fut a folyamat a felhasznált idővel csökkentjük
- ha I/O tev. van akkor is csökkentünk
- ha nincs több CPU idő kikerül az aktív halmazból
- Swapolunk ha szükség van az elfog. területre
Rövid távú ütemezés
- CPU időszeletének kiosztása
- ha lejár a rendelkezésre álló idő → környezetváltás
- A CPU általában 100 millisecundum és néhány másodpercig használható
- Prioritás alapján választunk vagy sorbarendezünk
- Nincs teljes futásiidő túllépés (batchnál van)
- Alacsonyabb prioritású foly. néha megszakítható
Stratégiák rövid távú ütemezés esetén
- prioritásos ütemezés
- prioritás alapján választunk
- csoporton belül körkörösen ütemezünk
- különböző prioritáshoz, különböző időszelet
- alacsony prioritás → nagyobb időszelet
- körkörös ütemezés
- sorba rendezünk
- rögzített időszelet
- sor elejéről választunk
- nincs CPU idő → sorvége
- újak a sorvégére
Prioritás-kezelés
- öregítési technika
- visszacsatolás
- Kleinrock – önző ütemezés
- „tisztességes kiosztás”
Öregítési technika
- időnként felülvizsgáljuk a folyamatokat
- ha nem került a folyamatra vezérlés, akkor növeljük a prioritást
Visszacsatolás
- Az éppen befejezett folyamat alacsonyabb prioritást kap
Kleinrock
Kleinrock – önző ütemezési technika
- készenléti állapotban lévő folyamat → külön speciális prioritás
- független a normál prioritástól
- az új és a készenlétben levő folyamatokat valamilyen technikával növeljük
- pl. öregítés
„tisztességes kiosztás”
- a folyamatok különálló csoportokba azaz halmazokba szervezettek
- a CPU időt a csoportokhoz rendeljük
- kevés CPU idővel bíró csoport magas prioritást kap
Hardver támogatás
- nem szükséges
- szoftveresen minden megoldható
- de ha van nagyban növeli a hatékonyságot
- regiszterek többszörözése
- huzalozott utasítások
- speciális CPU utasítások
Folyamatok interakciói
A folyamatok között a következő két esetben szokott interakció létrejönni:
- ha egy erőforrásra várnak
- jelzést kíván egyik küldeni a másiknak
Interakciók típusai
- Erőforrások osztott használata
- erőforrásért versenyeznek
- konkurensek
- akaratlan
- Kommunikációból eredő interakció
- információt osztanak meg egymással
- kooperatívak
- akaratlagos
Lehetséges probléma: holtpont
Holtpont
- Folyamat leköt egy erőforrást, egyúttal várakozik egy másik lekötött erőforrásra. A másik erőforrást másik folyamat lefoglalta.
- Folyamatok kommunikálnak. Egymás információira várnak.
Holpont létrejöttének feltételei
- Kölcsönös kizárás
- egy erőforrás egyidejűleg csak egy folyamat használhat
- Erőforrások lefoglalása
- erőforrást kell birtokolni, miközben újat igényel
- Megszakítás nincs megengedve
- erőforrás hozzárendelés nem szüntethető meg
- Ciklikusan láncolható igények
- a folyamat olyan erőforrásra vár, amelyet a láncban következő folyamat tart lefoglalva
A feltételeiknek egyszerre kell megfelelni!
Holtpontmegelőzés
A cél, hogy úgy ütemezzünk az erőforrásokat, hogy a holtpont bekövetkezésének feltételei közül legalább egy ne teljesüljön.
Kölcsönös kizárás
- néhány forrás esetén elkerülhetetlen
- CPU
- egyes I/O készülékek
- könnyen elkerülhető pl.: csak olvasásra megnyitott fájloknál
- I/O készülékeknél spoolingolunk
- átmeneti tárolóban helyezzük el a tevékenységet
- batch folyamattal használjuk
Erőforrások lefoglalása
Folyamatot úgy programozzuk, hogy egy időben csak egy erőforrást használjon.
Megszakíthatóság
- néhány erőforrás esetén azonnal eldönthető, hogy nem követelhető meg
- nyomtatás, olvasásra szánt fájl
- T.H.E rendszerben mégis megszakítható a nyomtatás
Ciklikusan láncolható igények
Havendar által fejlesztett hierarchikus rendezés
- A forrásokat kategóriákba osztjuk
- A kategóriákhoz prioritást rendelünk
- Egy adott prioritási szinten levő forrást csak akkor kaphat meg a folyamat, ha vele azonos vagy nála magasabb szinten nem használ forrást.
Holtpontelkerülés
- dinamikus módszer, amely megkísérli elérni, hogy sohase allokáljunk a forrásokat oly módon, hogy a rendszer „bizonytalan” állapotba kerüljön
- Bizonytalan az állapot, ha megnő a holtpont bekövetkezésének a veszélye
- Általános stratégiát erre javasolni nagyon nehéz!
Az interakcióba került folyamatok erőforrásigényeit ellenőrizni kell
Egy módszer lehet, ha a nagyobb igényű erőforrásokat külön ellenőrizzük.
- nem javasolt
- növeli az önköltséget
Habermann bankár algoritmus
- bankár zárt csoportnak biztosít hitelt
- feltételezi egyszerre nem veszik igénybe az egész hitelkeretet
- így a teljes hitelkeretnek csak egy részét tartalékolja
- hitel = erőforrás használat
- Ha egyszerre több igény van, fokozatosan elégíti ki
- újabb hitelezés előtt, az előző lépésben kifizetett, teljesen kielégített hitelkeretet mindig felszabadítja
- Adott hitelezési állapot rendszerállapot
- R1 rendszerállapot biztonságos, ha ebből létrehozható az állapotoknak egy olyan sorozata, amely a maximális igények egymás utáni kielégítésével eljuthat az összes maximális hitelkérelem kifizetéséhez.
A = aktuálisan igénybe vett hitel
M = Maximálisan igénybe vehető hitel
Név | A | M | Név | A | M | Név | A | M | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nagy | 0 | 9 | Nagy | 2 | 9 | Nagy | 1 | 9 | ||
Kovács | 0 | 5 | Kovács | 1 | 5 | Kovács | 3 | 5 | ||
Szabó | 0 | 4 | Szabó | 2 | 4 | Szabó | 2 | 4 | ||
Takács | 0 | 7 | Takács | 4 | 7 | Takács | 4 | 7 | ||
Szabad keret | 11 | Szabad keret | 2 | Szabad keret | 1 | |||||
Biztonságos | Biztonságos | Bizonytalan |
Holtpont érzékelés
- nehéz mert sok folyamat vehet részt
- nehéz mert más tevékenység „normálisan” halad
Lehetséges stratégia
- Futó folyamatok közül erőforrást igénylők kiválasztása
- ezek vesznek részt a holtpont kialakításában
- Keressünk egy olyan folyamatot amely erőforrásigénye kielégíthető. Jelöljük meg
- Minden olyan forrást, amelyet most kijelölt tevékenységünk használ, tekintsünk szabadnak
- Ismételjük meg az eljárást a 2. ponttól mindaddig, amíg nem jutunk el egy olyan állapotba, amikor már nincs kiszolgálható tevékenység
Következtetés
- Ha az eljárás végén marad nem kiszolgálható folyamat, akkor létezik a rendszerben holtpont
- A megmarad folyamatok éppen azok, amelyek a holtpont kialakításában részt vesznek
Holtpont megszüntetése
- Feladat: várakozási kör lebontása
- Drasztikus:
- a kör kialakításában résztvevő összes folyamat megölése
- néha elég néhány tevékenységet kiemelni és azt megszakítani
- néha elég az előbb kiemelt tevékenységeket egy korábbi állapotba visszaállítani
Megszakítások, IO kezelés
Megszakítás típusok
- I/O művelet befejezés miatt
- timer-megszakítás
- riadó megszakítás
- programhiba-megszakítás
- rendszermegszakítás
- készülék-hibamegszakítás
Irodalom
- Dr. Galambos Gábor: Operációs rendszerek