A máriásnak több változata is ismert. Máriás, kettes máriás, négyes máriás, talon máriás, ruff máriás.
32 lapos magyar kártyával játszható kártyajáték. A Máriás elnevezés a francia mariage szóból van, ami házasságot jelent. Itt a filkó és a király házasságára kell gondolni. A francia kártyában, a filkó helyett dáma van. Így érthető a házasság a dáma és a király között.
A Máriás kártyajátékhoz hasonló a snapszer, az alsós, a Talonmáriás. A Talonmáriás egyéb elnevezései a 90-es máriás vagy ulti-máriás. Az ulti-máriás mai formája a rablóulti, amelynek a mai napig nincs egységes szabálykönyve.
Itt most az egyszerű Máriás játékot írom le, amelyet két ember játszik, utalva néhány változatra.
Az osztó személyét, laphúzással szokás eldönteni. Aki kisebb értékű lapot húz az oszt.
Mindkét játékos 5 lapot kap a kezdéshez, a többi lap talonként az asztalra kerül.
Mindkét játékosnak van 5 lapja. A cél minél több kártyát, illetve pontot gyűjteni.
A kezdő játékos (aki nem osztott) hív egy lapot (letesz egy lapot, amit másik megpróbálja ütni). A hívott lap azonos színnel vagy aduval üthető (ha már van adu). Sikeres ütés esetén az ellenfél „hazaviszi” kártyákat (lefordítva maga elé/mellé teszi).
A kártyák sorrendje:
Á, 10, K, F, A, 9, 8, 7
A játékban a király és filkó külön pontot ér. Az elsőként bemutatott király és filkó páros, 40 pontot ér, a továbbiak 20 pontot. Az elsőként bemondott király és filkó páros ugyanakkor meghatározza az adu színét is. Az adu üti a többi színt, de az erősségi sorrend ott is a fenti. Bemondani 20-t vagy 10-t viszont csak akkor lehet, ha már egy ászt vagy egy tízest hazavittünk, és ütésben vagyunk.
Kötelező színre színt tenni és ütni, ha lehet. Ütés után, az ütő játékos hazaviszi a két lapot, majd mindkét játékos húz egy lapot a talonból, és az ütő játékos új lapot hív. Ha a talon elfogy, kézből folytatódik a játék.
A végén az hazavitt (ütésekkel összeszedett) lapok értékét összeadjuk, amihez hozzáadjuk a bemondott értékeket ha volt (40 vagy 20).
Ha elfogytak a lapok, akkor jöhet az elszámolás. Az ász és a 10-es 10 pontot ér, a király 4-t, a felső 3-t és az alsó 2-t ér.
Rang | Á | K | F | A | X | IX | VIII | VII |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Érték | 10 | 4 | 3 | 2 | 10 | - |
Ezeket értékét hozzáadjuk a bemondott 20 és 40 értékekhez.
A táblázat alapján látható, hogy a 7, 8 és 9-s lapokat nem vesszük figyelembe elszámolásnál.
Akinek több van az győzött.
Egyes változatokban a pontszámítás:
Rang | Á | K | Q | J | 10 | 9 | 8 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Érték | 11 | 4 | 3 | 2 | 10 | - |
Egyes leírásokban a játékosok 6, más leírásban 4 lapot kapnak.
Egyes leírásokban az utolsó ütés is ér 10 pontot.
Egyes leírásokban színre színt csak akkor kötelező adni, ha már nincs talon. 40-s bemondást pedig csak addig lehet mondani, amíg van talon (20 bemondható bármikor).
Egyes leírásokban 6 lapot osztunk utána felütünk egy lapot és az adu. Játék folyamán a felcsapott lap kicserélhető a 7-s lappal, de legkésőbb az utolsó kihívás előtt, de csak akkor ha játékos hívásban ő következik. Ebben a változatban a talon elfogyásáig nem kötelező a színre szín adása, de aduval csak akkor üthetünk, ha már nincs szín. Ha a talon elfogyott, kötelező színre színt és adut tenni, ha van. Ha a játékosok 65-65 pontot szereznek, akkor a következő körben ennyi ponttal kezdenek. Ebben a formában, az elszámolás során az ász és a tízes egy színből 30 pontot ér, ha adu a szín 60-t. Aki az utolsó 6 ütést hazaviszi még plusz 60 pontot kap.