[[oktatas:programozás|< Programozás]] ====== Elemi adatszerkezetek ====== * **Szerző:** Sallai András * Copyright (c) 2011, Sallai András * Szerkesztve: 2011, 2014, 2021 * Licenc: [[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC BY-SA 4.0]] * Web: https://szit.hu ===== Vermek ===== A verem, angolul stack. A veremben több adatot tárolhatunk, de mindig csak az utoljára betett adatot vehetjük ki. Az alábbiakban egy tömbön megvalósított verem sematikus ábráját látjuk, ahol számokat tárolunk. {{:oktatas:programozás:verem.png|}} Itt az utoljára betett szám az 50-es, ezt tudjuk kivenni elsőként. Működése alapján angolosan **LIFO**-nak nevezzük az adatszerkezetet; a **Last In First Out** szavakból. ===== Sorok ===== A sorok vagy angolul queue. Az elsőként betett elemet tudjuk kivenni elsőként a sorból. Működése alapján, angolosan ezt **FIFO** adatszerkezetnek nevezzük; A **First In First Out** szavakból. {{:oktatas:programozás:sor.png|}} ===== Láncolt listák ===== Az objektumok lineáris sorrendben követik egymást. Minden adathoz tartozik egy mutató is. A mutató mindig a következő adatra mutat. Az utolsó adat mutatója vagy nem mutat sehova, vagy az első elemre mutat. Ha nem mutat sehova ezt egy NIL céllal szokás jelölni. {{:oktatas:programozás:lancolt_lista_1.png|}} Egy elem leírása Java nyelven: class Elem { Object adat; Elem kovetkezo; } C nyelven: struct telem { Object adat; struct telem *kovetkezo; } {{:oktatas:programozás:lancolt_lista_ketiranyban_lancolt.png|}} Egy elem leírása Java nyelven class Elem { Object adat; Elem elozo; Elem kovetkezo; } ===== Gráfok ===== Pontok halmaza, amelyeket vonalakkal kötünk összes. A pontokat csúcsoknak, a vonalakat éleknek nevezzük. {{:oktatas:programozás:graf_001.png|}} A gráfok csúcsokból és a csúcsokat összekötő élekből állnak. {{:oktatas:programozás:graf_002.png|}} Ha a csúcspontok számozottak, vagy más módon jelöltek, akkor címkézett gráfról beszélünk. {{:oktatas:programozás:graf_003_cimkezett.png|}} Ha az élek nyílhegyben végződnek, akkor irányított gráfról beszélünk. {{:oktatas:programozás:graf_004_iranyitott.png|}} Ha a gráfunk körmentes, akkor fagráfnak nevezhetjük. {{:oktatas:programozás:graf_005_fagraf.png|}} Ha több fagráfunk is van, nevezhetjük erdőnek. {{:oktatas:programozás:graf_006_erdo.png|}} ===== Fák ===== ==== A fákról ==== A fák előnye a listákkal szemben, hogy gyorsabb a bejárásuk. A gráfelmélet alapján a fa: * körmentes (két elem között csak egyetlen út létezik) * összefüggő egyszerű gráfok A számítástechnikában általában gyökeres fákkal dolgozunk. Ezt figyelembe véve a meghatározása következő lehet: Csomópontok halmaza, amit élek kötnek össze, a következő feltételekkel: * létezik egy kitüntetett csomópont a gyökér * minden a gyökértől különböző elemet egy éllel kötünk a szülőjéhez * bármely nem gyökér elemtől a szülőkön keresztül, eljuthatunk a gyökérig A közbenső elemeket ha gyökérként jelöljük meg, az alatta elhelyezkedő elemekkel részfát alkotnak. {{:oktatas:programozás:002_fa_reszei.png|}} A fa magasság a fa szintjeinek száma. ==== A bináris fa ==== Minden elemnek **legfeljebb két gyermekeleme** van. {{:oktatas:programozás:003_binarisfa.png|}} {{:oktatas:programozás:004_binarisfa.png|}} ==== Nem bináris ==== Előfordulhat kettőnél több leágazás. {{:oktatas:programozás:001_fa.png|}} ==== Kiegyensúlyozott fák ==== Kiegyensúlyozott fáról beszélünk, ha az egyes szinteken a részfák magasságágának ingadozása nem nagyobb egynél. {{:oktatas:programozás:005_kiegyensulyozottfa.png|}} {{:oktatas:programozás:006_kiegyensulyozatlanfa.png|}} {{:oktatas:programozás:007_tokeletesenkiegyensulyozottfa.png|}} ==== Bináris keresőfák ==== Bináris keresőfáról beszélünk, ha minden szülőre igaz, hogy balra a nála kisebb elemek helyezkednek el, jobb a nála nagyobb elemek. {{:oktatas:programozás:008_binariskeresofa_1.png|}} {{:oktatas:programozás:009_binariskeresofa_2.png|}} {{:oktatas:programozás:008_binariskeresofa_3.png|}} Bináris kereső fa építése: * elhelyezzük az első elemet gyökérként * ha következő elem kisebb mint az előző, akkor * a gyökérelemtől balra helyezzük el * ellenben * jobbra helyezzük el * A már bevitt elemeket végigjárva, ha csomópontnál kisebb akkor * balra megyünk * ellenben jobbra ==== Műveletek fákkal ==== * beszúrás * törlés {{:oktatas:programozás:010_beszurasfaba.png|}} {{:oktatas:programozás:011_torlesfabol.png|}} ==== Egy elem leírása Java nyelven ==== class Elem { Object adat; Elem szulo; Elem bal; Elem jobb; } ==== A fa bejárása ==== A fák bejárásának lehetséges módjai: * szélességi bejárás * mélységi bejárás Mélységi bejárás háromféle sorrendje az informatikában: * preorder bejárás * inorder bejárás * postorder bejárás {{:oktatas:programozás:fakbejarasa.png|}} ==== Preorder bejárás ==== * a gyökér elem * majd a baloldali részfa preorder bejárása * jobboldali részfa preorder bejárása {{:oktatas:programozás:fapreorderbejaras.png|}} Preorder bejárás java nyelven: static void preorder(Elem elem) { if(elem != null) { System.out.println(elem.adat); preorder(elem.bal); preorder(elem.jobb); } } ==== Inorder bejárás ==== * baloldal részfa inorder bejárása * gyökér elem * jobboldali részfa inorder bejárása {{:oktatas:programozás:fainorderbejaras.png|}} Java megvalósítás: static void inorder(Elem elem) { if(elem != null) { inorder(elem.bal); System.out.printf("%c ", elem.adat); inorder(elem.jobb); } } ==== Posztorder bejárás ==== * baloldali részfa posztorder bejárása * jobboldali részfa posztorder bejárása * végül a gyökér elem {{:oktatas:programozás:fapostorderbejaras.png|}} Java megvalósítás: static void postorder(Elem elem) { if(elem != null) { postorder(elem.bal); postorder(elem.jobb); System.out.printf("%c ", elem.adat); } } ==== Szélességi bejárás ==== {{:oktatas:programozás:szelessegibejaras.png|}} ===== Irodalom ===== ==== Könyvek ==== * Thomas H. Cormen, Charles E. Leierson, Ronald L. Rivest, Clifford Stein: Új algoritmusok ==== Linkek ==== * http://www.dkrmg.sulinet.hu/~lutter/szakkor/ (2021) * http://hu.wikibooks.org/wiki/Programoz%C3%A1s/Algoritmusok (2021) ===== Függelék ===== ==== Láncolt lista példa ==== {{:oktatas:programozás:lancolt_lista_programozasi_nyelvben.png|}} class Szam { Integer szam; Szam kov; } public class Mutatok { public static void main(String[] args) { Szam elso = new Szam(); Szam akt = new Szam(); elso=akt; Szam uj; uj = new Szam(); uj.szam = 27; akt.kov = uj; akt = uj; uj = new Szam(); uj.szam = 45; akt.kov = uj; akt = uj; uj = new Szam(); uj.szam = 82; akt.kov = uj; akt = uj; //Kiíratás akt = elso.kov; System.out.println("Kiíratás"); do { System.out.println(akt.szam); akt = akt.kov; } while (akt != null); } }