Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


oktatas:programozas:objektum_orientalt_tervezes

Ez a dokumentum egy előző változata!


< Programozás

Objektum Orientált Tervezés

A szoftver készítés folyamata

Az következő ábra bemutatja egy szoftver tervezésének menetét.

Fogalmak

Általános Konkrét
Osztály Objektum
példány
instancia
Dolgozó Jóska

Az osztály valamilyen szempontból összetartozó elemeket képvisel. Az objektum az osztály egy konkrét példánya. Egy osztály tulajdonságokból (attribútum) és viselkedésekből (műveletek) áll.

  • Osztály
    • tulajdonságok (attribútumok)
    • viselkedések (műveletek)

A Java osztályhierarchia részlet

Az osztályok hierarchiába szerveződnek.

Minden osztály az Objekt ősosztályból származik, ez a gyökérosztály.

Sarga Zrt példa

  • + public - látható a külső objektumok számára
  • - private - csak az adott objektum számára elérhető
  • # protected - gyermek és barát osztályok számára elérhető

A háttérben minden megalkotott és gyökér osztálynak kinevezett osztálynak is van egy Object nevű őse. Ez a kapcsolat akkor is létrejön, ha nem jelöljük örökléssel.

Iskola példa

Tervezési stratégia

Az OOP programozás során egy-egy osztályt úgy alakítsunk ki, hogy egy osztály csak egy dologért legyen felelős. Angolul ezt Single Responsibility Principle, röviden SRP-nek nevezzük, magyarul egyedüli felelősség elve.

oktatas/programozas/objektum_orientalt_tervezes.1705930400.txt.gz · Utolsó módosítás: 2024/01/22 14:33 szerkesztette: admin