A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.
oktatas:programozas:c:gyakorlat [2019/01/05 21:28] |
oktatas:programozas:c:gyakorlat [2019/08/21 17:46] admin létrehozva |
||
---|---|---|---|
Sor 1: | Sor 1: | ||
+ | [[:oktatas:programozás:c|< C]] | ||
+ | ====== C gyakorlat ====== | ||
+ | |||
+ | ===== Kivitel ===== | ||
+ | |||
+ | Írjunk programot, amely a képernyőre írja a "Helló Világ!" nevű sort. | ||
+ | |||
+ | <code c main.c> | ||
+ | #include <stdio.h> | ||
+ | main() | ||
+ | { | ||
+ | printf("Helló Világ!\n"); | ||
+ | } | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | Fordítás: | ||
+ | <code bash> | ||
+ | gcc -o main main.c | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Formátumozott kivitel ===== | ||
+ | Egy kifejezés értékét szeretnénk a képernyőre íratni. A kifejezés legyen 3 + 4. A kifejezés számára ekkor | ||
+ | meg kell adnunk milyen formátumban akarjuk azt kiíratni. Ez idézőjelek között adjuk meg. | ||
+ | A formátumkódot mindig egy % jel vezeti be. Utána meg kell adjuk milyen típusú számot | ||
+ | szeretnénk kiíratni. Egész számokat például "d" betű jelzi. A 3 + 4 eredménye 7 lesz, egy | ||
+ | egész decimális szám. Egészként akarjuk kiíratni a formátumkódja így: | ||
+ | "%d" | ||
+ | |||
+ | main.c | ||
+ | #include <stdio.h> | ||
+ | main() | ||
+ | { | ||
+ | printf("%d", 3 + 4); | ||
+ | } | ||
+ | Ebben a formában az eredmény ("7") kiírása után nem lesz sortörés. | ||
+ | Az % elé és a "d" betű után írhatunk literális állandókat. A sortörést \n | ||
+ | két karakterét is beírhatjuk a "d" betű után: | ||
+ | "%d\n" | ||
+ | A % karakter előtt kiírathatunk szöveges üzeneteket: | ||
+ | "eredmény: %d\n" | ||
+ | Ezek után a programunk módosítva: | ||
+ | main.c | ||
+ | #include <stdio.h> | ||
+ | main() | ||
+ | { | ||
+ | printf("Eredmény: %d\n", 3 + 4); | ||
+ | } | ||
+ | Így a képernyőre a következő íródik: | ||
+ | Eredmény: 7 | ||
+ | |||
+ | A kifejezés lehet bonyolultabb is. Például (3 + 5) * 2. Ennek a kifejezésnek az értéke 16. | ||
+ | A kifejezést értékét megjelenítő kódunk így nézhet ki: | ||
+ | main.c | ||
+ | #include <stdio.h> | ||
+ | main() | ||
+ | { | ||
+ | printf("Eredmény: %d\n", (3 + 5) * 2); | ||
+ | } | ||
+ | Így a képernyőre a következő íródik: | ||
+ | Eredmény: 16 | ||
+ | |||
+ | Elsőnek a zárójelben lévő rész értékelődik ki: (3 + 5) Az eredmény így 8 lesz. | ||
+ | Utána jön a szorzás 2-vel. A zárójelek megmondják melyik műveletet hajtsuk végre | ||
+ | először. A zárójelet máshova téve, más eredményt kapunk: | ||
+ | 3 + (5 * 2) | ||
+ | Az eredmény így 13 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Változók használata ===== | ||
+ | |||
+ | Dolgozzunk változókkal. Az alábbiakban egy egész típusú változót hozunk létre, majd egy hármas értéket tárolunk | ||
+ | benne el. A végén kiíratjuk a változó tartalmát. | ||
+ | |||
+ | <code c main.c> | ||
+ | #include <stdio.h> | ||
+ | main() | ||
+ | { | ||
+ | int a; | ||
+ | | ||
+ | a = 3; | ||
+ | | ||
+ | printf("%d\n", a); | ||
+ | } | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | A változó neve: "a". A Változót használat előtt deklarálni kell. Ez a sor a | ||
+ | int a; | ||
+ | Először leírjuk a változóban milyen típusú értéket akarunk tárolni. Az int az | ||
+ | integer szóból van, amely egészt jelent. Vagyis, a változóban egész számokat tárolhatunk el. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Bevitel ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <code c main.c> | ||
+ | #include <stdio.h> | ||
+ | main() | ||
+ | { | ||
+ | int a; | ||
+ | printf("Szám: "); | ||
+ | scanf("%d", &a); | ||
+ | | ||
+ | printf("Ezt írtad: %d\n", a); | ||
+ | } | ||
+ | </code> |