Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


jatek:marias

Különbségek

A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.

Összehasonlító nézet linkje

Következő változat
Előző változat
jatek:marias [2019/08/08 15:46]
admin létrehozva
jatek:marias [2022/12/29 20:29] (aktuális)
admin [Változatok]
Sor 2: Sor 2:
 ====== Máriás ====== ====== Máriás ======
   * **Szerző:​** Sallai András   * **Szerző:​** Sallai András
-  * Copyright (c) Sallai András, 2016, 2017, 2018 +  * Copyright (c) Sallai András, 2016, 2017, 2018, 2022 
-  * Licenc: ​GNU Free Documentation License 1.3 +  * Licenc: ​[[https://​creativecommons.org/​licenses/​by-sa/​4.0/​|CC Attribution-Share Alike 4.0 International]] 
-  * Web: http://szit.hu+  * Web: https://szit.hu
 ===== A máriásról ===== ===== A máriásról =====
 A máriásnak több változata is ismert. Máriás, kettes máriás, négyes máriás, talon máriás, ruff máriás. A máriásnak több változata is ismert. Máriás, kettes máriás, négyes máriás, talon máriás, ruff máriás.
Sor 15: Sor 15:
  
 Itt most az egyszerű Máriás játékot írom le, amelyet két ember játszik, utalva néhány változatra. Itt most az egyszerű Máriás játékot írom le, amelyet két ember játszik, utalva néhány változatra.
 +
 +===== Osztás =====
 +
 +Az osztó személyét,​ laphúzással szokás eldönteni. Aki kisebb értékű lapot húz az oszt.
 +
 +Mindkét játékos 5 lapot kap a kezdéshez, a többi lap talonként az asztalra kerül.
 ===== A játék menete ===== ===== A játék menete =====
  
-Mindkét ​játékos ​lapot kap. A kezdő játékos hív egy lapot. ​ +Mindkét ​játékosnak van lapjaA cél minél több kártyát, illetve pontot gyűjteni. 
-Azonos ​színnel vagy aduval üthető. ​+ 
 +A kezdő játékos ​(aki nem osztott) ​hív egy lapot (letesz egy lapot, amit másik megpróbálja ütni)A hívott lap azonos ​színnel vagy aduval üthető ​(ha már van adu). Sikeres ütés esetén az ellenfél "​hazaviszi"​ kártyákat (lefordítva maga elé/mellé teszi).
  
 A kártyák sorrendje: A kártyák sorrendje:
Sor 24: Sor 31:
  
 A játékban a király és filkó külön pontot ér. Az elsőként bemutatott király és filkó páros, 40 pontot ér, a továbbiak 20 pontot. Az elsőként bemondott király és filkó páros ugyanakkor meghatározza az adu színét is. Az adu üti a többi színt, de az erősségi sorrend ott is a fenti. A játékban a király és filkó külön pontot ér. Az elsőként bemutatott király és filkó páros, 40 pontot ér, a továbbiak 20 pontot. Az elsőként bemondott király és filkó páros ugyanakkor meghatározza az adu színét is. Az adu üti a többi színt, de az erősségi sorrend ott is a fenti.
-Bemondani 20-t vagy 10-t viszont csak akkor lehet, ha már egy ászt vagy egy tízest hazavittünk. ​+Bemondani 20-t vagy 10-t viszont csak akkor lehet, ha már egy ászt vagy egy tízest hazavittünk, és ütésben vagyunk 
 + 
 +Kötelező színre színt tenni és ütni, ha lehet. Ütés után, az ütő játékos hazaviszi a két lapot, majd mindkét játékos húz egy lapot a talonból, és az ütő játékos új lapot hív. Ha a talon elfogy, kézből folytatódik a játék. 
  
-Kötelező színre színt tenni és ütni, ha lehet. Ütés után a játékosok új lapot hívnak. ​ 
-Aki ütött, az hívja a következő lapot. ​ 
  
-A végén az ütésekkel összeszedett lapok értékét összeadjuk,​ akinek több van az győzött. ​ 
  
 ===== Elszámolás ===== ===== Elszámolás =====
 +
 +A végén az hazavitt (ütésekkel összeszedett) lapok értékét összeadjuk,​ amihez hozzáadjuk a bemondott értékeket ha volt (40 vagy 20). 
  
 Ha elfogytak a lapok, akkor jöhet az elszámolás. ​ Ha elfogytak a lapok, akkor jöhet az elszámolás. ​
-Az ász és a 10-es 10 pontot ér. Ezek értékét hozzáadjuk ​bemondott 20 és 40 értékekhez.+Az ász és a 10-es 10 pontot érkirály 4-t, a felső 3-t és az alsó 2-t ér
  
 +^  Rang   ​| ​ Á  |  K  |  F  |  A  |  X  |  IX  |  VIII  |  VII  |
 +^  Érték ​ |  10  |  4  |  3  |  2  |  10  |  -  |||
 +
 +Ezeket értékét hozzáadjuk a bemondott 20 és 40 értékekhez.
 +
 +A táblázat alapján látható, hogy a 7, 8 és 9-s lapokat nem vesszük figyelembe elszámolásnál.
 +
 +Akinek több van az győzött.
 ===== Változatok ===== ===== Változatok =====
  
Sor 49: Sor 66:
 Egyes leírásokban színre színt csak akkor kötelező adni, ha már Egyes leírásokban színre színt csak akkor kötelező adni, ha már
 nincs talon. 40-s bemondást pedig csak addig lehet mondani, amíg  nincs talon. 40-s bemondást pedig csak addig lehet mondani, amíg 
-van talon (20 bemondható).+van talon (20 bemondható ​bármikor). 
 + 
 +Egyes leírásokban 6 lapot osztunk utána felütünk egy lapot és az adu. Játék folyamán a felcsapott lap kicserélhető a 7-s lappal, de legkésőbb az utolsó kihívás előtt, de csak akkor ha játékos hívásban ő következik. Ebben a változatban a talon elfogyásáig nem kötelező a színre szín adása, de aduval csak akkor üthetünk, ha már nincs szín. Ha a talon elfogyott, kötelező színre színt és adut tenni, ha van. Ha a játékosok 65-65 pontot szereznek, akkor a következő körben ennyi ponttal kezdenek. Ebben a formában, az elszámolás során az ász és a tízes egy színből 30 pontot ér, ha adu a szín 60-t. Aki az utolsó 6 ütést hazaviszi még plusz 60 pontot kap. 
  
 ===== Linkek ===== ===== Linkek =====
   * http://​www.kartya-jatek.hu/​mariastol_az_ultiig/​   * http://​www.kartya-jatek.hu/​mariastol_az_ultiig/​
jatek/marias.1565271994.txt.gz · Utolsó módosítás: 2019/08/08 15:46 szerkesztette: admin