[[oktatas:programozás:php:php oop|< PHP OOP]] ====== PHP objektumorientáltan ====== * **Szerző:** Sallai András * Copyright (c) Sallai András, 2020 * [[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC Attribution-Share Alike 4.0 International]] * Web: https://szit.hu ===== Bevezetés ===== Az **Objektum Orientál Programozás** olyan szoftverfejlesztési megközelítés, ahol a valós világot **objektumokra képezzük le**. Az jobb átláthatóság, karbantarthatóság, újrafelhasználhatóság népszerűvé tette a használatát. ===== Fogalmak ===== Mielőtt belefogunk az Objektum Orientált Programozásba, előtte tisztáznunk kell néhány fogalmat. Az osztály olyan mint valaminek a terve. Hasonló mint házak esetén a tervrajz. Leírja a házat, de az nem maga a ház. Az objektum a tervek alapján megvalósított dolog. A házas példát használva a ház, amelyben laknak egy objektum. Az osztály tulajdonságokat és metódusokat (módszerek) tartalmaz. A tulajdonságok például egy ház adatai. A metódusok az adatokon elvégezhető műveletek. A metódusok határozzák meg egy objektum viselkedését. Összefoglalva: * osztály * Az osztály tulajdonképpen egy tervrajz. * objektum * A tervrajz alapján megvalósított valami. * tulajdonság * Az osztály vagy objektum tulajdonságai * metódus * mit tehetünk meg a tulajdonságokkal. Az objektum orientált programozás során egy egységbe szervezem az összetartozó változókat, és azokat az függvényeket, amelyekkel a változókon valamilyen műveletet végzek. Az így létrejött egységet osztálynak nevezzük.