[[oktatas:programozás:3d|< 3D Programozás]] ====== 3D programozás ====== * **Szerző:** Sallai András * Copyright (c) Sallai András, 2020 * [[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC Attribution-Share Alike 4.0 International]] * Web: https://szit.hu ===== 3D grafikus eszközök ====== Az első 3D támogatást 1996-ban a Voodoo I hardveres gyorsítókártyák hozták, amelyet a 3dfx adott ki. Ez csak 3D képeket tudott előállítani. Mellette szükség volt 2D kártyára is. Az NVIDIA éa az ATI elindítják saját megoldásukat. Az NVIDIA Geforce, kártyák, az ATI a Rage kártyák. Programozási felületek: * OpenGL - Silicon Graphics - 1992 - C nyelvben írva * Direct3D - Microsoft * Vulkan * WebGL - 2011 - JavaScript kiegészítője. ===== OpenGL ===== Rugalmas. Quake OpenGL-ben készült. 2D és 3G grafikai API. Platformfüggetlen. Beágyazott rendszerek számára kidolgozott változat: OpenGL ES. Kezdetben egyeduralkodó a DirectX (akkor még nem Direct3D). Mostanra előre tör az OpenGL. ===== GPU ===== A GPU a Graphics Processing Unit, magyarul grafikus vezérlőkártya központi egység. Gyorsítja a megjelenítést, segíti az összetett grafikus műveleteket. ===== Kiegészítő alrendszerek ===== Független OpenGL-t segítő alrendszerek: * GLUT - OpenGL Utility Toolkit * https://www.opengl.org/resources/libraries/glut/ * GLFW - https://www.glfw.org/