[[:oktatas:programozás:Programozási_tételek|< Programozási tételek]] ====== Programozási tételek ====== * **Szerző:** Sallai András * Copyright (c) Sallai András, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2017 * Licenc: GNU Free Documentation License 1.3 * Web: https://szit.hu A programozás során felmerülő, nyelvtől független elméleti témák. A leírás jegyzet jellegű. Minden visszajelzést szívesen várok. ===== Bevezetés ===== A programozási tételek gyakran használt algoritmusokat takarnak. Ezeket az algoritmusokat általában tömbökön hajtjuk végre. Az adatok persze jöhetnek billentyűzetről, fájlból vagy adatbázisból is. Az itt található feladatok t[ ] tömbön kerülnek végrehajtásra, a t[ ] tömbnek pedig n darab eleme van. Ahol több tömbbel dolgozunk ott az első tömb a[ ], amelynek n eleme van, a második tömb b[ ], amelynek m elem van. Harmadik tömb neve például c[ ]. Az a[ ] tömb ciklus változója szokásosan i, a b[ ] tömbbé j, a harmadik c[ ] tömbbé k. A tömbök indexelését 0-val kezdem. Az értékadást egy darab egyenlőségjel (=) jelenti, az egyenlőség vizsgálatot két egyenlőségjel (==) jelzi, a nem egyenlőt egy kisebb-mint és egy nagyobb-mint jel jelzi (<>). ===== Összegzés ===== osszeg = 0 ciklus i = 0 .. n -1 osszeg = osszeg + t[i] ciklus vége ki osszeg {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:osszegzes-tetel.png?|}} ===== Megszámolás ===== Adott feltételek alapján a tömb bizonyos elemeit megszámolom. Pl.: Megszámoljuk mennyi negatív szám van a tömbben szamlalo = 0 ciklus i = 0 .. n - 1 ha t[i] < 0 akkor szamlalo = szamlalo + 1 ha vége ciklus vége ki szamlalo {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:megszamolas-tetel.png?|}} ===== Eldöntés ===== Szeretnénk tudni, hogy egy érték megtalálható-e egy tömbben. van = 0 ciklus i = 0 .. n-1 ha tomb[i] = keresett_ertek akkor van = 1 ha vége ciklus vége A fenti megoldásnak az a hátránya, ha keresett értéket megtaláltuk, a ciklus akkor is tovább megy. Erre megoldást ad, ha a olyan ciklus állítunk munkába, amelyet akkor szoktunk használni, ha nem tudjuk meddig kell menni. Itt pedig ezzel van, dolgunk. Hogy hol lesz a keresett érték nem tudjuk, de ha meg van, le kell állni. Kell egy feltétel, hogy a ciklus addig menjen amíg nincs meg. Egy másik pedig, miszerint a ciklus addig menjen amíg van adat (nincs vége a tömbnek).A következő algoritmus megvalósítja ezt: i = 0 ciklus amíg i ker i=i+1 ciklus vége Ha i A ker változó tartalmazza a keresett értéket, a tömb 0-tól van indexelve! {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:eldontestetel.png?|}} ===== Kiválasztás ===== Az adott elem a tömb hányadik helyén van i = 0 ciklus amíg tomb[i] <> ker i = i + 1 ciklus vége ki i + 1 A kiválasztás tételt akkor használjuk, ha tudjuk, hogy a keresett értéket tartalmazza a tömb. Ezért az nem vizsgáljuk, hogy vége van-e a tömbnek. A példában a ker változó tartalmazza a keresett értéket. {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:kivalasztastetel.png?|}} ===== Keresés ===== Lineáris vagy szekvenciális keresés néven is ismert, mivel végig megyünk a számokon sorba. Adott elem szerepel-e a tömbben és hányadik helyen. ker = 30 i = 0 ciklus amíg iker i = i + 1 ciklus vége Ha i Ha nincs ilyen elem, akkor erről értesítjük a felhasználót. {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:keresestetel.png?|}} ===== Másolás ===== Egy sorozat elemeit átmásolom egy másik sorozatba, miközben valamilyen átalakítást végzek az egyes elemeken. ciklus i = 1 .. n b[i] = művelet(a[i]) //valamilyen művelet a[i]-vel ciklus vége {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:masolastetelek.png|}} A példa kedvéért: Legyen például egy mondat, amelynek szavai szóközzel vannak tagolva. Szeretnénk a szóközöket, alsóvonásra cserélni. Másik típusfeladat: Adott egy hőmérsékleteket tartalmazó lista. Írassuk a másik tömbbe, hogy mikor volt fagypont. Fagypontot volt ha a hőmérséklet <= 0. ===== Kiválogatás ===== A tömb elemit egy másik tömbbe rakom, feltételhez kötve. Például: Adott a és b tömb. Az a tömb egész számokat tartalmaz. Az a tömbből az 5-nél kisebb számokat átrakom b tömbbe. j = 0 ciklus i = 0 .. n - 1 ha a[i] < 5 b[j] = a[i] j = j + 1 ha vége ciklus vége {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:kivalogatastetel.png?|}} ===== Szétválogatás ===== Két tömbbe válogatjuk szét egy tömb elemeit. a = {3, 2, 7, 1, 4, 8, 15, 17} b = {} c = {} Adott "a" tömb, amely egész számokat tartalmaz. A "b" és "c" tömb pedig üres. Az "a" elemeit "b" tömbbe rakjuk ha kisebbek 5-él, különben c-ben tároljuk. j = 0 k = 0 ciklus i = 0 .. n-1 ha a[i] < 5 b[j] = a[i] j = j + 1 különben c[k] = a[i] k = k + 1 ha vége ciklus vége {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:szetvalogatastetel.png?|}} ===== Metszet ===== Két tömb azonos elemeinek kiválogatása egy harmadik tömbbe Adott például A és B tömb: ^ A | 5, 3, 6, 2, 1 | ^ B | 6, 2, 7, 8, 9 | A közös elemeket szeretnénk C tömbben: ^ C | 6, 2 | Algoritmus: {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:metszettetel.png?|}} k = 0 ciklus i = 0 .. n-1 j = 0 ciklus amíg ja[i] j = j + 1 ciklus vége ha j ===== Unió ===== A és B tömb minden elemét szeretnénk C tömbbe tenni. Adott például A és B tömb: ^ A | 5, 3, 6, 2, 1 | ^ B | 6, 2, 7, 8, 9 | Az elemek uniója C tömbben: ^ C | 5, 3, 6, 2, 1, 7, 8, 9 | Először C-be tesszük az A összes elemét, majd ami nem szerepel A-ban, azt beletesszük C-be. {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:uniotetel.png?|}} ciklus i = 0 .. n-1 c[i] = a[i] ciklus vége k = n ciklus j = 0 .. m-1 i = 0 ciklus amíg ia[i] i = i + 1 ciklus vége ha i>=n akkor c[k] = b[j] k = k + 1 ha vége ciklus vége ===== Maximum kiválasztás ===== Keressük a tömb legnagyobb elemét. A max kezdeti értéke rögtön az első elem. Ez a megoldás bármilyen halmazon megállja a helyét: max = t[0] ciklus i = 1 .. n - 1 ha t[i]> max akkor max = t[i] ha vége ciklus vége ki max Elég ha a második elemtől hasonlítunk össze, ezért az i kezdetben nem 0 helyett 1. {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:maximumkivalasztastetel.png?|}} ===== Minimum kiválasztás ===== Keressük a legkisebb elemet min=t[0] ciklus i = 1 .. n-1 ha t[i] < min min = t[i] ha vége ciklus vége ki min {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:minimumkivalasztastetel.png?|}} ====== Rendezések ====== ===== Buborékrendezés ===== Feltételezzük, hogy az n a tömb elemeinek száma. A sorozat két első elemét összehasonlítjuk, és ha fordított sorrendben vannak felcseréljük. Utána a másodikat és a harmadikat hasonlítom össze. Ha a nagyobb számokat a végén szeretném látni, akkor az első körben a legnagyobb szám tulajdonképpen a sor végére kerül. Ezért a következő körben azzal már nem foglalkozunk, ezért megyünk mindig a belső ciklusban csak i változó értékéig. A külső ciklus így megmutatja meddig kell mennünk. ciklus i = n-1 .. 1 ciklus j = 0 .. i-1 ha t[j] > t[j+1] akkor b = t[j+1] t[j+1] = t[j] t[j] = b ha vége ciklus vége ciklus vége A buborék rendezésben az összehasonlításokat a fenti példában a sorozat elején kezdtük. Ezt azonban kezdhettük volna a sorozat végéről is. Folyamatábrával: {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:buborekrendezes.png|}} Struktogrammal: {{:oktatas:programozás:programozási_tételek:buborekrendezesstruktogram.png|}} ===== Rendezés cserével ===== Az aktuális első elemet összehasonlítjuk az utána következőkkel, ha a következő kisebb akkor csere. Utána a második, harmadik, stb. elemmel, hasonlítok és cserélek, ha kell. Ciklus i := 0 .. n-2 Ciklus j := i+1 .. n-1 Ha t[i] > t[j] akkor tmp = t[i] t[i] = t[j] t[j] = tmp Elágazás vége Ciklus vége Ciklus vége ===== Rendezés maximum kiválasztással ===== Kiválasztjuk a legnagyobb elemet és a tömb végére rakjuk. ciklus i = n-1 .. 0 maxIndex = i ciklus j = 0 .. i-1 ha t[j] > t[maxIndex] akkor maxIndex = j ciklus vége tmp = t[i] t[i] = t[maxIndex] t[maxIndex] = tmp ciklus vége Például a tömb végétől kezdve feltételezem, hogy a legutolsó a legnagyobb. De nem magát a számot, hanem annak indexét jegyzem fel. Ezek után elölről kezdve átnézem, hogy a feltételezettnél nagyobb-e valamelyik. A végén mindenképpen cserélek. ===== Minimum kiválasztásos rendezés ===== Megkeressük a legkisebbet és a tömb elejére tesszük ciklus i = 0 .. n-2 minIndex = i ciklus j = i+1 .. n ha t[j] < t[minIndex] akkor minIndex = j Elágazás vége ciklus vége ha minIndex <> i akkor Csere(i,min) Elágazás vége ciklus vége ===== Rendezés beszúrással ===== Balról veszem a második elemet és haladok jobbra. Ez lesz az aktuális elem. Mindig az aktuális elemtől balra lévő elemhez hasonlítok. Ha a balra lévő nagyobb, cserélek. Ha cseréltem a csere kisebb elemét megint a baloldalihoz hasonlítom. Ha nem cserélek tovább balra haladva, akkor visszamegyek az aktuális elemhez, és ott újra kezdem. ciklus i = 0 .. n-1 kulcs = t[i] j = i - 1 ciklus amíg j >= 0 és t[j] > kulcs t[j+1] = t[j] j = j - 1 ciklus vége t[j+1] = kulcs ciklus vége ===== Shell rendezés ===== Nem csak a szomszédos elemeket hasonlítjuk össze, hanem először távoli indexű értékeket nézzünk, majd folyamatosan csökkentjük a távolságot. Az aktuális távolságot tárolhatom például h tömbben. (Az i értéke felvesz negatív értéket is) Megvalósítás ha az első index 0 t = tömb(8, 9, 4, 7, 6, 3, 2, 1, 5); h = tömb(5, 3, 1); ciklus k = 0 .. 2 lepes = h[k] ciklus j = lepes .. n-1 i = j - lepes; kulcs = t[j] ciklus amíg i >= 0 és t[i] > kulcs t[i + lepes] = t[i] i = i - lepes Ciklus vége t[i + lepes] = kulcs Ciklus vége Ciklus vége A h tömb tartalmazza lépésszámot. Mindig az adott lépésszámú elemhez hasonlítok a sorozat végéig. Kezdetben ez 5 a példában. Ha elértük a sorozat végét, akkor kisebb lépésközre váltunk, esetünkben ez a 3. A végén 1-es lépésközzel végig megyünk. Ekkor biztosan rendezett a tömb. Az első lépésközt úgy számítjuk, hogy vesszük a tömb felét (n/2), és ahhoz közeli számot választunk. Az utolsó szám mindig az 1-es. A többi lépésköz kiszámítására több elmélet született. - 2k (2 hatványai; ez a legrosszabb választás; nem hatékony) * 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, ... - k · log(k) (Itt az egész részét vettem, ha kerekítek más számok jönnek:) * 2, 4, 8, 11, 15, 19, 24, 28, 33, 38, ... - prímszámok (azok a számok, amelyeknek pontosan két osztójuk van) * 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, ... - fibonacci-számok (Az első két elem 0 és 1, a továbbiakat az előző kettő összeadásával kapom) * Így kezdődik: 0, 1, 1, 2, 3, 5, de nekünk nem kell az első két szám: * 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765, 10946, ... - 2k-1 (Hibbard ajánlása) * 1, 3, 7, 15, 31, 63, 127, 255, 511, 1023, ... - 1-gyel indulunk, a következőben ezt szorozzuk 3-mal majd hozzáadunk 1-t (Knuth ajánlása, 1969) * 1, 4, 13, 40, 121, 364, 1093, 3280, 9841, … * a = 1 * a = (a * 3) + 1 - 4i+1 + 3·2i + 1 (i >= 0) Robert Sedgewick ajánlása. 20-30% gyorsabb mint a Knuth féle sorozat) * 1, 8, 23, 77, 281, 1073, 4193, 16577, ... Kis iskolai feladatnál, például 10 elem esetén a lépésköz lehet: 5, 3, 1, esetleg Hibbard ajánlása. - 1, 3, 7, 21, 48, 112, 336, 861, 1968, 4592, 13776, 33936, 86961, 198768, 463792, 1391376, 3402672, 8382192, 21479367, 49095696, 114556624, 343669872 - 1, 4, 13, 40, 121, 364, 1093, 3280, 9841, 29524, 88573, 265720, 797161, 2391484, 7174453, 21523360, 64570081, 193710244, 581130733, 1743392200 - 1, 8, 23, 77, 281, 1073, 4193, 16577, 65921, 262913, 1050113, 4197377, 16783361, 67121153, 268460033, 1073790977 Az első Incerpi-Sedgewick féle ajánlás. A második Knuth féle ajánlás. Az utolsó a Sedgewick. ===== Gyorsrendezés ===== A gyorsrendezés egy **rekurzív algoritmus**. Kiválasztunk a listából egy elemet támpontnak, angolosan pivotnak. Egy helyben rendező változatot látunk. quicksort(array, balIndex, jobbIndex) if (balindex < jobbindex>) pivotIndex = partition(array, balIndex, jobbIndex) quicksort(array, balindex, pivotIndex-1) quicksort(array, pivotIndex, jobbIndex) partition(array, balindex, jobbindex) pivot = jobbindex i = balIndex - 1 ciklus j= balIndex .. jobbindex ha (array[j] <= pivot) i = i + 1 csere(array[i], array[j]) csere(array[i+1], array[jobbIndex]) visszatérünk i + 1 ===== Összefésüléses rendezés ===== Nem helyben rendezünk, létrehozunk két másik tömböt, amelyben rendezetten vannak az elemek. A két segédlistára indexeket helyezünk el, amelyek mindig a legkisebb elemre mutatnak. A listák aktuális index által mutatott elemeit összehasonlítjuk, a kisebbet az eredeti tömbbe másoljuk. Oszd-meg-és-uralkodj algoritmusnak is nevezik. Először két kisebb tömbre van szükségünk, amelyek rendezettek: | 3 | 6 | 7 | | 2 | 5 | 8 | Indexel megjelölöm a legkisebbet: | 3 | 6 | 7 | | ^ | | 2 | 5 | 8 | | ^ | A kettő közül a kisebbet elteszem: | 2 | | | | | | Az indexmutató ugrik: | 3 | 6 | 7 | | ^ | | 2 | 5 | 8 | | | ^ | Az indexek által mutatott kisebbet megint elteszem: | 2 | 3 | | | | | Az indexet beállítom: | 3 | 6 | 7 | | | ^ | | 2 | 5 | 8 | | | ^ | A kisebbet megint kiemelem: | 2 | 3 | 5 | | | | Az indexeket igazítom: | 3 | 6 | 7 | | | ^ | | 2 | 5 | 8 | | | | ^ | Kisebbet elteszem: | 2 | 3 | 5 | 6 | | | Indexeket igazítom: | 3 | 6 | 7 | | | | ^ | | 2 | 5 | 8 | | | | ^ | Elteszem: | 2 | 3 | 5 | 6 | 7 | | Igazítom: | 3 | 6 | 7 | | | | | | ^ | | 2 | 5 | 8 | | | | ^ | Elteszem a kisebbet: | 2 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 | Indexet állítok: | 3 | 6 | 7 | | | | | | ^ | | 2 | 5 | 8 | | | | | ^ | Az egész rendezést azzal kezdem, hogy két részre osztom a tömböt. A két részre osztott tömb ekkor nem rendezett, tehát alkalmatlan a fenti műveletekre. Viszont megtehetem, hogy a bal és jobb oldali tömböt is szintén ketté osztom, azok részeit is, mindaddig, amíg kettő nem marad. Ha csak kettő maradt, akkor már elvégezhető a fenti művelet, így rekurzívan visszafele az egész rendezhető. összefésül(tömb, p, q, r) n1 := q - p + 1 n2 := r - q a bal[1..n1+1] és a jobb[1..n2+1] tömbök létrehozása ciklus i := 1 .. n1 bal[i] := tömb[p+i-1] ciklus vége ciklus j := 1 .. n2 jobb[j] := tömb[q+j] ciklus vége bal[n1+1] := ∞ jobb[n2+1] := ∞ i := 1 j := 1 ciklus k := p .. r ha bal[i] <= jobb[i] tömb[k] := bal[i] i := i + 1 ellenben tömb[k] := jobb[j] j := j + 1 ha vége ciklus vége eljárás vége Összefésülő-rendezés(tömb, p, r) ha p < r q := (p+r)/2 Összefésülő-rendezés(tömb, p, q) Összefésülő-rendezés(tömb, q+1, r) Összefésülés(tömb, p, q, r) eljrásá vége A ∞ jel azt jelenti, a tömb legnagyobb eleménél nagyobb elem. ====== Keresés rendezett tömbben ====== Ha a tömb rendezett a keresés gyorsabban elvégezhető. ===== Bináris (logaritmikus vagy felezéses) keresés ===== Megnézzük a középső elemet. Ha az a keresett szám, akkor vége. Ha nem akkor megnézzük, hogy a keresett elem a tömb alsó vagy felső részében van. Amelyik tömbrészben benne van a keresett szám, a fentieknek megfelelően keresem a számot. A ciklus lépésszáma nagyjából log(n), másként: log_2 n. első = 0 utolsó = n-1 ciklus amíg első <= utolsó Középső := (Első + Utolsó) Div 2 Ha keresett = t[középső] akkor van := igaz utolso := középső - 1 ellenben ha Keresett < t[középső] akkor utolsó := Középső - 1 Ellenben ha Keresett > t[középső] akkor Első := Középső + 1 Ha vége ciklus vége A végén a van logikai változó mutatja, hogy van-e ilyen elem. Az n a tömb elemeinek a száma. ====== Összefuttatás ====== ===== Összefuttatás, összefésülés ===== Itt is két tömb unóját szeretném megkapni, viszont a tömbök most rendezettek, és az unióképzés után szeretném megtartani a rendezettséget. i := 0 j := 0 k := -1 ciklus amíg (i< n) és (j b[j] akkor c[k] := b[j] j := j + 1 ha vége ciklus vége ciklus amíg i < n k := k + 1 c[k] := a[i] i := i + 1 ciklus vége ciklus amíg j < m k := k + 1 c[k] := b[j] j := j + 1 ciklus vége