[[:játék|< Játék]] ====== Máriás ====== * **Szerző:** Sallai András * Copyright (c) Sallai András, 2016, 2017, 2018, 2022 * Licenc: [[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC Attribution-Share Alike 4.0 International]] * Web: https://szit.hu ===== A máriásról ===== A máriásnak több változata is ismert. Máriás, kettes máriás, négyes máriás, talon máriás, ruff máriás. 32 lapos magyar kártyával játszható kártyajáték. A Máriás elnevezés a francia mariage szóból van, ami házasságot jelent. Itt a filkó és a király házasságára kell gondolni. A francia kártyában, a filkó helyett dáma van. Így érthető a házasság a dáma és a király között. A Máriás kártyajátékhoz hasonló a snapszer, az alsós, a Talonmáriás. A Talonmáriás egyéb elnevezései a 90-es máriás vagy ulti-máriás. Az ulti-máriás mai formája a rablóulti, amelynek a mai napig nincs egységes szabálykönyve. Itt most az egyszerű Máriás játékot írom le, amelyet két ember játszik, utalva néhány változatra. ===== Osztás ===== Az osztó személyét, laphúzással szokás eldönteni. Aki kisebb értékű lapot húz az oszt. Mindkét játékos 5 lapot kap a kezdéshez, a többi lap talonként az asztalra kerül. ===== A játék menete ===== Mindkét játékosnak van 5 lapja. A cél minél több kártyát, illetve pontot gyűjteni. A kezdő játékos (aki nem osztott) hív egy lapot (letesz egy lapot, amit másik megpróbálja ütni). A hívott lap azonos színnel vagy aduval üthető (ha már van adu). Sikeres ütés esetén az ellenfél "hazaviszi" kártyákat (lefordítva maga elé/mellé teszi). A kártyák sorrendje: Á, 10, K, F, A, 9, 8, 7 A játékban a király és filkó külön pontot ér. Az elsőként bemutatott király és filkó páros, 40 pontot ér, a továbbiak 20 pontot. Az elsőként bemondott király és filkó páros ugyanakkor meghatározza az adu színét is. Az adu üti a többi színt, de az erősségi sorrend ott is a fenti. Bemondani 20-t vagy 10-t viszont csak akkor lehet, ha már egy ászt vagy egy tízest hazavittünk, és ütésben vagyunk. Kötelező színre színt tenni és ütni, ha lehet. Ütés után, az ütő játékos hazaviszi a két lapot, majd mindkét játékos húz egy lapot a talonból, és az ütő játékos új lapot hív. Ha a talon elfogy, kézből folytatódik a játék. ===== Elszámolás ===== A végén az hazavitt (ütésekkel összeszedett) lapok értékét összeadjuk, amihez hozzáadjuk a bemondott értékeket ha volt (40 vagy 20). Ha elfogytak a lapok, akkor jöhet az elszámolás. Az ász és a 10-es 10 pontot ér, a király 4-t, a felső 3-t és az alsó 2-t ér. ^ Rang | Á | K | F | A | X | IX | VIII | VII | ^ Érték | 10 | 4 | 3 | 2 | 10 | - ||| Ezeket értékét hozzáadjuk a bemondott 20 és 40 értékekhez. A táblázat alapján látható, hogy a 7, 8 és 9-s lapokat nem vesszük figyelembe elszámolásnál. Akinek több van az győzött. ===== Változatok ===== Egyes változatokban a pontszámítás: ^ Rang | Á | K | Q | J | 10 | 9 | 8 | 7 | ^ Érték | 11 | 4 | 3 | 2 | 10 | - ||| Egyes leírásokban a játékosok 6, más leírásban 4 lapot kapnak. Egyes leírásokban az utolsó ütés is ér 10 pontot. Egyes leírásokban színre színt csak akkor kötelező adni, ha már nincs talon. 40-s bemondást pedig csak addig lehet mondani, amíg van talon (20 bemondható bármikor). Egyes leírásokban 6 lapot osztunk utána felütünk egy lapot és az adu. Játék folyamán a felcsapott lap kicserélhető a 7-s lappal, de legkésőbb az utolsó kihívás előtt, de csak akkor ha játékos hívásban ő következik. Ebben a változatban a talon elfogyásáig nem kötelező a színre szín adása, de aduval csak akkor üthetünk, ha már nincs szín. Ha a talon elfogyott, kötelező színre színt és adut tenni, ha van. Ha a játékosok 65-65 pontot szereznek, akkor a következő körben ennyi ponttal kezdenek. Ebben a formában, az elszámolás során az ász és a tízes egy színből 30 pontot ér, ha adu a szín 60-t. Aki az utolsó 6 ütést hazaviszi még plusz 60 pontot kap. ===== Linkek ===== * http://www.kartya-jatek.hu/mariastol_az_ultiig/