[[:játék|< Játék]] ====== Európai Acey-deucey ====== * **Szerző:** Sallai András * Copyright (c) Sallai András, 2016, 2017 * [[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC Attribution-Share Alike 4.0 International]] * Web: http://szit.hu ===== Kezdet ===== Minden játékos 15 koronggal kezd a táblán kívül. A játékosok az otthon helyükkel szemben lépnek be a táblára, majd körbe az otthon helyre lépkednek. ===== Cél ===== Minden játékos saját 15 korongját az otthon nevű helyre viszi, majd ott kilépteti a korongokat. Az a játékos nyer aki elsőként viszi ki a tábláról a korongjait. ===== Indulás ===== Minden játékos dob egy kockával. Aki magasabb számot dob, az kezd. A kezdő játékos újradob két kockával a játék megkezdéséhez. ===== Belépés a korongokkal ===== A játékosok a dobásuknak megfelelő helyre léptetnek egy-egy korongot, az otthonukkal szemben. Ha például 5-2 dobott valaki, akkor egyik korongot az 5-s, másikat a 2-s helyre teszi. A táblán lévő korongokkal előreléphet. ===== Lépések ===== A dobások megmondják mennyit léphet előre a korongjaival a játékos. A következő szabályok érvényesek: * A korongok csak nyitott pontra tehetők, vagyis nem áll ott az ellenfél kettő vagy több korongja. * A számok kockán két külön mozgást adnak meg. Ha például dobtunk egy 5-2 számpárt, akkor léphetünk egyikkel 5-öt, másikkal 2-öt. A második lépés leléphető ugyanazzal a koronggal is, de a közbeeső lépés helyének nyitottnak kell lenni. * Mindkét számot kötelező lelepni, amennyiben lehetséges. * Ha csak az egyik szám léphető le, akkor kötelező a nagyobbat lelépni. ===== Dupla dobás ===== A dupla dobás (két ugyanolyan szám dobása), egy speciális érték. Ekkor a következők történnek: * Elsőként, minden számot lelépünk kétszer. Ha dobtunk két ötöst, akkor lépek négyszer ötöt. * Ez után, lelépjük a kiegészítő számokat. Ezek a szám és 7 különbsége. A fenti két ötös esetén 7-5=2, így léphet még a játékos négyszer kettőt. * Ez után, újradobás jön. Ha megint dupla, a fentiek újból lejátszódnak. Ha valaki nem tudja felhasználni az összes lépést, elveszti a továbblépés lehetőségét . Például, ha valaki két 5-t dob, de csak hármat tud lelépni, akkor nem léphet kiegészítő dobást, és nem dobhat újra. ===== Acey-deucey ===== Ha valaki 1-2 számokat dobja, akkor annak neve Acey-deucey. Ekkor a következők történnek: * Elsőként lelépjük a normál 1-2 számot. * Ez után megnevezek egy dupla dobást, amelyet lelépek. * Ezek után lelépem a dupalszám kiegésztőjét (komplementerét) is. * Újra dobok ===== Ütés ===== Ha egy helyen az ellenfél egyetlen korongja áll, azt leütjük és a sorompóra helyezzük. ===== Belépés a sorompóról ===== Ha a sorompón korong áll játékba kell hozni, addig más lépés nem lehetséges. Belépni csak nyitott helyre lehet. Ha az összes szám nem léphető le, akkor többi szám elveszett, a másik játékos jön. ===== Kiléptetés ===== Ha minden korong az otthon helyre ért, akkor elkezdhető a korongok kiléptetése. A korong léptethető ki, amely megfelel a dobott számnak. Ellentétben a backgammonnal, meg kell dobni a pontos számot a kilépéshez. Ha olyan számot dobunk, amelyen nincs korong, akkor elvesztettük az adott dobást. ===== Pontozás ===== A győztes egy pontot kap a győzelemért. Nincs gammon és backgammon. Nincs duplázókocka. Bár egyesek úgy játsszák, hogy minden egyes 1-2 dobás megduplázza a tétet. ===== Különbségek a backgamonnal szemben ===== * Minden korong a táblán kívül indul. * A nyerős dobást dobó, újradob az első körben. * Ha duplát dobsz, lelépheted a szám komplementerét is és újradobhatsz. * 1-2 dobás megnevezett dupla dobást ad, és újradobást. * A korongok nem mozgathatók előre az otthon helyen. * A korong kiléptetéséhez pontos dobás kell. * Nincs gammon és backgammon. * Nincs duplázó kocka. ===== Források ===== * http://www.bkgm.com/variants/AceyDeucey (2016) * http://www.bkgm.com/variants/AceyDeucey-European.html (2016)